NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Jazz op MTV-formaat
EDO DIJKSTERHUIS
In een tijd dat snoeiharde
elektrobeats, simpele melodietjes en sferisch synthesizerbehang het
gezicht van de populaire muziek bepalen, komt de jazz er in de media
doorgaans bekaaid vanaf. De resulterende onwetendheid van het grote
publiek is dan ook een makkelijke voedingsbodem voor een typering van
het genre als stoffige muziek voor pijprokende heren op leeftijd. Met
de vierdelige documentaireserie Jazzportretten probeert de NPS
dit vooroordeel te ontzenuwen en de hedendaagse jazz smoel te geven.
Wat bezielt een jonge, hippe muzikant om zich in te laten met jazz?
Benjamin Herman, de eerste geportretteerde in de serie, kreeg het van
thuis mee. Moeder speelde piano en vader deed, voordat hij rabbijn werd
in Amsterdam, van zich spreken in het Londonse jazz-circuit. Op zijn
negende kochten Hermans ouders een drumstel voor hem omdat het een
goede uitlaatklep voor zijn moeilijke gedrag zou zijn. Maar de jonge
Herman werd al snel verliefd op 'het blinkende instrument met
interessante knoppen' dat zijn onderwijzer af en toe mee naar school
nam. Na lang zeuren kreeg hij voor zijn Bar Mitzwa eindelijk de
felbegeerde saxofoon.Nu is een krap halfuur natuurlijk niet veel om een
portret te schetsen van een muzikant en zijn muziek, maar regisseur Ger
Poppelaars blijft steken in een impressionistische collage van
muziekflarden en soundbites. In korte flitsen vertelt Herman over zijn
verschillende bands, het belang van dagelijks oefenen en zijn uit 1958
stammende Mark VI saxofoon, die hij in zijn armen wiegt als een
pasgeboren baby. De muzikale bijdrage beperkt zich voornamelijk tot de
goed in het gehoor liggende mix van souljazz, Latijns-Amerikaanse
ritmes en big band-swing die Herman maakt met zijn New Cool Collective.
Zijn complexere werk met het Van der Grinten/Herman Quartet en Het
Michiel Borstlap Sextet blijft buiten beeld.
Poppelaars brengt jazz terug naar MTV-formaat. Verder dan een, voor
absolute leken wellicht interessante, hapklare introductie in de jazz
komt het programma niet. De muziek is niet te moeilijk en de lengte van
de shots overschrijdt nooit de attentiespanne van een ongedurige puber.
Jazzportretten zwalkt heen en weer tussen human interest,
concertregistratie en interview, en blijft bij geen enkel onderwerp
lang genoeg hangen om werkelijk interessante inzichten op te leveren.
Over Hermans muzikale voorbeelden, ambities en plaats in de Nederlandse
jazz-scene komen we nagenoeg niets te weten.
Op 28 juni en 5 juli worden fluitist Ronald Snijders en gitariste Corrie
van Binsbergen aan hetzelfde procedé onderworpen. Alleen het
tweede deel van de documentairereeks, waarin Charles Mingus' magnus
opus Epitaph wordt behandeld, belooft meer diepgang omdat het
zich concentreert op een enkel werk en niet probeert een heel leven te
vangen in 25 minuten. De timing van deze uitzending is echter minder
dan gelukkig te noemen. Vier dagen eerder wordt dit magistrale werk in
het kader van het Holland Festival opgevoerd in het Concertgebouw.
Jazzportretten: Benjamin Herman. Ned. 3, 21.25-21.51u.
|
NRC Webpagina's
14 JUNI 1999
|