M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Business nieuws op de FM
KEES KRAAIJEVELD
Maar Bicker Caarten had en heeft niets tegen de middengolf. Het gaat hem sowieso niet om het medium, maar om de boodschap. "Ieder medium heeft zijn eigen charme. De krant heeft diepgang, de TV heeft impact en radio is snel." Bicker Caarten wilde bovendien doen wat hij leuk vond en: "Er is nu eenmaal niets leukers dan een project van nul af op te starten." De sceptici lijken ongelijk te krijgen. Hoewel Bicker Caarten nog geen idee heeft hoeveel mensen er luisteren of wat het profiel is van de Business Nieuws luisteraar, trekt de zender nu al meer adverteerders dan verwacht. "Wij verdienen op de middengolf meer geld dan JFK op de FM", aldus de hoofdredacteur. Bicker Caarten gelooft heilig in het idee achter Business Nieuws. "Wij bieden de luisteraar nieuws wanneer hij dat wil." De concurrent, Radio 1, laat volgens hem wat dat betreft gaten vallen. Met lange reportages en muziek doe je de luisteraar die de actualiteit wil volgen geen plezier, zo vindt hij. Business Nieuws gaat nu uitzenden op de frequenties van JFK. De uitbreiding naar de FM-band is een stap vooruit omdat Nederlanders nu eenmaal verknocht zijn aan de FM. "Fons van Westerloo en ik zijn waarschijnlijk de enige Nederlanders die voor nieuws, naar Amerikaans gebruik, de AM-band afzoeken." Business Nieuws heeft in ieder geval de tijd zich voor het grote FM- publiek te bewijzen totdat de regering over de herindeling van de frequenties besloten heeft. "Dat kan nog zo'n anderhalf jaar duren", weet de hoofdredacteur, "en dat moet voldoende zijn om te laten zien dat een commerciële nieuwszender in Nederland bestaansrecht heeft." Aan de ambities van Business Nieuws zal het niet liggen. Bicker Caarten streeft erna om vanuit zijn radiovilla aan de Amsterdamse Vondelstraat, 'de journalistieke kwaliteit van de BBC te combineren met de bondige informatieverschaffing uit de VS'. Kersvers op de FM blikt hij alweer vooruit naar uitbreiding van het FM-bereik. "Dan pas kunnen we met gelijke wapens strijden tegen Radio 1", aldus de hoofdredacteur. Piet van Tellingen, hoofdredacteur van het Radio 1 Journaal, vindt het prima dat er concurrentie komt. "We gaan opgewekt de strijd aan", aldus Van Tellingen.
|
NRC Webpagina's
8 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |