|
T I T E L : |
Brown's Requiem |
R E G I E : |
Jason
Freeland |
M E T : |
Michael Rooker,
Selma Blair, William Sasso, Ha
rold Gould, Brion James, Brad
Dourif, Valerie Perrine. |
In: 8 theaters
Verfilming van Ellroy's debuut
Door HANS BEEREKAMP
Na vertoning op enkele kleine,
minder belangrijke festivals (Fort Lauderdale, Brussel) is Nederland het
eerste land waar Brown's Requiem, het low-budget debuut van de
Amerikaanse regisseur Jason Freeland, in de bioscoop belandt, zelfs
eerder dan in de Verenigde Staten. Freeland schreef zelf de
scenariobewerking van James Ellroy's gelijknamige debuutroman uit 1981
en zei daarbij vooral geïnspireerd te zijn door de
alcoholverslaving van zowel Ellroy als diens held, de privé-
detective Fritz Brown (in de film gespeeld door Michael Rooker, een
goede, maar weinig opwindende B-acteur die we het best kennen door zijn
titelrol in Henry, Portrait of a Serial Killer).
Voor het succes van L.A. Confidential in 1997 ging Ellroy in
Hollywood door voor een moeilijk te verfilmen auteur. Het liefst zag hij
zijn série noire-romans op het scherm in zwart-wit,
gesitueerd in de jaren veertig en met onbekende acteurs in de
hoofdrollen, en dat zijn voor de filmindustrie weinig aanlokkelijke
voorwaarden. De film naar Brown's Requiem is in kleur en speelt
zich af in de jaren negentig, maar is in vele opzichten een ouderwetse
film noir. Toch is nostalgie niet Freelands oogmerk, integendeel.
Zijn film lepelt de clichés uit het genre braaf op, zonder er
veel oorspronkelijks aan toe te voegen. In zijn morsige bureau krijgt de
voormalige politieman, nu voornamelijk niet-afbetaalde auto's
terughalende Brown bezoek van een nog morsiger dikke caddy, die zich
voorstelt als Fat Dog (William Sasso). Het is eens wat anders dan de
klassieke femme fatale, maar die laat niet lang op zich wachten,
in de vorm van de zuster van de golfbaanknecht, die Brown in de gaten
moet houden, omdat ze in is getrokken bij een oude joodse zakenman met
louche connecties. Het anti-semitisme als onbecommentarieerd subthema
ligt in Brown's Requiem dicht onder het oppervlak, evenals de
interesse van Ellroy in criminele netwerken met vertakkingen naar de
politieke bovenwereld. Een voice-over van de hoofdpersoon die mijmert
over de verleiding door het eerste glas, dat nooit het laatste is,
vervolmaken de voorspelbare teneur van een film, die je moeilijk fris
kunt noemen.
Het ligt er maar aan met welke blik je naar Brown's Requiem
kijkt. Freelands debuut is zowel een proeve van beheersing van een oud
genre als een bewijs dat de regisseur daar weinig aan heeft toe te
voegen. Zo gewoon in de bioscoop, zonder festival-hype rond een
nieuwe regisseur die uit het niets komt, is het een doorsneefilm met
beperkte kwaliteiten, die ver onder het niveau van de gemiddelde
Amerikaanse genrefilm blijft. Freelands auteurschap lijkt vooralsnog
niet verder te reiken dan persoonlijke affiniteit met alcoholisme,
zonder dat navoelbaar te maken als iets anders dan een don kerbruine
sfeerachtergrond.
|
NRC Webpagina's
2 JUNI 1999
|