|
T I T E L : |
Hurlyburly |
R E G I E : |
Anthony Drazan |
M E T : |
Sean Penn, Kevin Spacey, Robin Wright Penn, Garry Shandling, Chazz
Palminteri, Meg Ryan, Anna Paquin |
In: 10 theaters
Egotrip van zeven steracteurs
Door HANS BEEREKAMP
Als de prijs voor de beste
acteur op een van de grote festivals niet wordt toegekend aan een
levensechte amateur, dan trekt meestal Sean Penn aan het langste eind.
Het lijkt er wel op dat sommige films gemaakt worden om Sean Penn een
prijs te bezorgen. Ook al had de jury in Venetië vorig jaar ruime
keus, want de cast van Hurlyburly bestaat voornamelijk uit
sterren die willen laten zien dat ze heel ver durven gaan, toch won
weer Sean Penn.
De vier acteurs en drie actrices die zich in Hurlyburly te buiten
gaan aan verbaal en emotioneel vuurwerk, verlaten nauwelijks de locatie
van een villa met zwembad in de heuvels van Hollywood.
Hurlyburly was dan ook oorspronkelijk een toneelstuk; het werd
geschreven door David Rabe en in 1983 op Broadway opgevoerd met een
rolbezetting van onder meer William Hurt en Harvey Keitel. Rabe staat
bekend om zijn even provocerende als humorloze stukken
(Streamers) en scenario's (Casualties of War), waarin
mannen elkaar hardhandig om de oren slaan met cynisme en verbittering,
maar dan zonder de ritualisering die David Mamet in vergelijkbare
dramatische situaties weet te creëren.
De mannelijke personages in Hurlyburly hebben allemaal vaag iets
met film te maken, maar brengen hun dagen door met coke snuiven en
praten over seks. Vooral dat laatste onderwerp is bepalend voor de
pikorde: de doorgedraaide Eddie (Penn), zijn schijnbaar rationele maat
Mickey (Kevin Spacey), de gemelijke Phil (Chazz Palminteri) en de af en
toe binnenwippende Artie (televisiekomiek Garry Shandling in een
verrassend serieuze rol) zijn immers verwikkeld in een gecompliceerd
netwerk van machtsverhoudingen. Maar het grootste deel van de tijd zijn
ze zo high dat ze van voren niet meer weten wat ze van achteren
doen.
De vrouwen dienen als inzet van het ongecoördineerde gewauwel, de
poeder en wind waarnaar de titel verwijst. Eddie's ten onrechte
geïdealiseerde minnares Darlene (Seans echtgenote Robin Wright
Penn), de altijd beschikbare nachtclubdanseres Bonnie (Meg Ryan) en de
als pakketje voor algemeen gebruik door Artie in de villa gedumpte
tienerhoer Donna (Anna Paquin, het meisje uit The Piano) mogen
dan overwegend met zich laten sollen, de actrices namen de uitdaging
aan om de dellen tegen de klippen op waardigheid te verschaffen. Als het
er niet zo verschrikkelijk dik bovenop lag, zou je het moedig kunnen
noemen, dat Meg Ryan, die normaliter een film lang bezig is haar eigen
verliefdheid te ontdekken, een klein rolletje accepteert als waggelende
sloerie.
Regisseur Anthony Drazan (zijn vorige twee films, Zebrahead en
Imaginary Crimes haalden de Nederlandse bioscoop niet) mocht als
inspirator en verkeersagent optreden bij deze egotrip voor acteurs, die
stuk voor stuk laten zien dat ze wat in hun mars hebben.
Een prettig gezicht is het niet, deze parade van akelige mensen, die
maar niet ophouden verschrikkelijke dingen te zeggen en zichzelf en
anderen naar de verdommenis te helpen. Een avond doorbrengen met
opgefokte cokeneuzen, dat doet geen enkele niet-gebruiker voor zijn
plezier.
|
NRC Webpagina's
2 JUNI 1999
|