NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Opta wil opheldering over tarieven mobiele telefonie
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 26 MEI.
Telecomwaakhond Opta wil van aanbieders van mobiele telefonie
opheldering over de hoge tarieven voor het bellen van een vast toestel
naar een zaktelefoon. De toezichthouder beraadt zich op een onderzoek
naar ongeoorloofde prijsafspraken. Dit onderzoek zou moeten worden
uitgevoerd in samenwerking met de Nederlandse Mededingingsautoriteit
(NMa).
Opta heeft op grond van de telecommunicatiewet die sinds 1 januari van
dit jaar van kracht is het recht afspraken in te zien die aanbieders
maken over het afhandelen van elkaars telefoonverkeer (interconnectie).
In een toelichting verklaarde Opta-voorzitter J. Arnbak vanmorgen dat de
tarieven van de mobiele aanbieders "verdacht veel op elkaar lijken".
Particulieren betalen voor een telefoongesprek van een vast naar een
mobiel telefoontoestel 90 cent per minuut. Andersom (van zaktelefoon
naar vast) ligt het tarief op een kwartje per minuut. "De techniek
rechtvaardigt niet dit enorme prijsverschil", aldus Arnbak vanmorgen.
"Er zijn voor een gesprek van een vast naar een mobiel toestel dezelfde
voorzieningen nodig, behalve dan dat je een stukje intelligentie nodig
hebt om een zaktelefoon in het netwerk op te sporen."
Opta kan zelfstandig alleen ingrijpen in tarieven van aanbieders met een
marktaandeel van tenminste 25 procent (dat zijn KPN en Libertel) op de
markt voor mobiele telefonie. Op de markt voor interconnectie van vast
naar mobiel is KPN dominant. Ingrijpen wegens een vermoeden van
prijsafspraken (al dan niet impliciet) kan Opta alleen in samenwerking
met de NMa. Welke aanpak Opta zal kiezen is volgens Arnbak nog niet
bepaald. Volgens Opta sluist KPN van het tarief van 90 cent dat de
consument betaalt het grootste deel door naar de eigenaar van het
mobiele netwerk waar de gebelde abonnee zich bevindt.
|
NRC Webpagina's
26 MEI 1999
|