|
T I T E L : |
Klein voor altijd |
R E G I E : |
Barbara den Uyl |
M E T : |
Hugo Schortingshuis, Marijke Trap, Liesbeth van Assche, Marianne Blok, Ruud Grijmans, Mariëtta van Dijk |
In: Kriterion, Amsterdam
Een feest voor kleine mensen
Door HANS BEEREKAMP
Na een reeks maatschappijkritische documentaires als In naam der
wet en Waar de ratten koning zijn, wilde Barbara den Uyl eens
een 'leuke film' maken, die de nadruk legt op bewonderenswaardige
eigenschappen van mensen.
Het onderwerp van Klein voor altijd leende zich uitstekend voor die doelstelling: hoe blijven 'kleine
mensen' (de correcte term voor wat vroeger 'dwergen' of 'lilliputters'
heette) overeind in een samenleving die bijna per definitie op hen
neerkijkt? Voorzover ze niet te maken krijgen met spotzucht of openlijke
nieuwsgierigheid, hebben kleine mensen alleen al last van het
problematische oogcontact met anderen.
Een bekende anecdote uit de filmgeschiedenis betreft de opnamen van de
scène met de Munchkins voor The Wizard of Oz (1939). De
samenkomst van honderden kleine figuranten leidde tot een euforisch
gevoel van herkenning en een legendarisch feest, volgens de annalen
zelfs een orgie, zoals Hollywood nog zelden had meegemaakt.
De door Den Uyl gefilmde bijeenkomst van de Vereniging
van Kleine Mensen op het eiland Tiengemeten heeft weinig van een orgie,
maar dit is Holland, en er wordt wel gedanst en genoten van het
gezelschap. In de aanloop naar dit deel van de documentaire wordt een
ruim dozijn hoofdpersonen geïntroduceerd, en dat is veel voor een
film van 65 minuten. In standaard-televisiestijl worden de meeste
personages buiten beeld geïnterviewd, terwijl ze in beeld
alledaagse handelingen verrichten: eten, fietsen, winkelen met een
opstapje aan de kar. Den Uyl verzuimt haar personages namen te geven,
zodat ze anoniem blijven, letterlijk en figuurlijk. Duidelijk wordt dat
kleine mensen net zo non-conformistisch, seksueel gretig, artistiek
begaafd, balsturig of kleinburgerlijk kunnen zijn als iedereen.
Reliëf krijgen alleen een operazangeres en een bokkige
tienerdochter in gesprek met een onthutsend in de groeimogelijkheden
van haar kind teleurgestelde moeder.
Het is aardig, al zou ik het niet in eerste instantie 'leuk' noemen, met
die twaalf of dertien mensen kennis te maken, maar jammer dat het
contact zo oppervlakkig blijft. Over het gezin met twee kinderen, van
wie de ouders soms voor Erwin Olaf poseren en sommige andere vormen van
optreden weigeren, had ik meer willen weten dan de film vertelt. De
vormgeving van Klein voor altijd onderscheidt zich zelden of
nooit van een gewoon televisieprogramma, en een uitbreng in de bioscoop lijkt dan ook
nauwelijks zinvol.
|
NRC Webpagina's
17 MAART 1999
|