U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

UPC gaat voor meer geld naar de beurs

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 8 FEBR. Kabelbedrijf United Pan-Europe Communications (UPC), dat een notering op de Amsterdamse effectenbeurs krijgt, heeft besloten de verkoopprijs van zijn aandelen te verhogen. Aanvankelijk was de bandbreedte voor de introductieprijs vastgesteld tussen 24 en 27 euro per aandeel. In verband met de grote belangstelling voor het aandeel hebben de zakenbank die de beursgang van UPC begeleiden de nieuwe uitgifteprijs zondag vastgesteld tussen 27 en 29 euro.

De inschrijvingsperiode voor Nederlandse particuliere beleggers is verlengd van woensdag op het middaguur naar diezelfde middag om vijf uur. Een dag later kunnen een 22,4 miljoen van de toegewezen aandelen worden verhandeld op de Amsterdamse beurs. UPC plaatst de overige 17,6 miljoen uit te geven aandelen op de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq. Het bedrijf had aanvankelijk maximaal om 2,38 miljard gulden kunnen ophalen met de beursgang. Die opbrengst zal nu maximaal 176 miljoen gulden hoger zijn. De opbrengst van de emissie is bedoeld voor de financiering van de uitbreiding van de capaciteit van zijn netwerken en het opzetten van nieuwe diensten (Internet en telefonie). UPC keert de eerstkomende tien jaar geen dividend uit aan zijn aandeelhouders. Dat de begeleidende zakenbanken (MeesPierson, Goldman Sachs en Morgan Stanley Dean Witter), de prijsrange voor de aandelen verhogen is opmerkelijk. In Nederland gebeurt dit zelden. De beursintroductie van de uitzendorganisatie Vedior wekte in de zomer van 1997 veel beroering, omdat het van Vendex afgesplitste bedrijf enkele dagen voor de gang naar het Damrak de maximumprijs voor het aandeel met drie gulden verhoogde tot 39 gulden. De Vereniging van Effectenbezitters trok fel van leer tegen dit besluit omdat de beleggers hiermee op het verkeerde been zouden zijn gezet. De Reclame Code Commissie oordeelde destijds zelfs dat particuliere beleggers door advertenties bij de beursgang misleid waren.

Een woordvoerder van UPC erkent dat het in Nederland ongebruikelijk is om een prijsrange aan te passen. ,,Maar deze beursgang is ook voor een groot deel internationaal en in het buitenland is dit helemaal niet zo ongewoon.'' Goldman Sachs benadrukt dat beleggers niet zijn misleid. ,,In alle publicaties staat dat de prijs waarschijnlijk binnen de gestelde bandbreedte zal liggen, maar dat de banken zich het recht voorbehouden om een prijs buiten die bandbreedte te prikken'', aldus een zegsman.

NRC Webpagina's
8 FEBRUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)