U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Leven met de pollepel

JOEP HABETS
Zorg dat de koelkast goed gevuld is, want kijken naar Eat Drink Man Woman verleidt tot eten. In de film van Ang Lee bestaat een simpel lunchpakketje al uit spareribs, krab met groente, garnalen met doperwten, taugé met stukjes kip en meloensoep.

Schotels met poëtische namen als Gelukkige Draak Phoenix en Gezonde Haaievin staan op overdadig met voedsel beladen tafels. Zelfs het gerecht Stinkende Tofu vervult met nieuwsgierigheid. Maar het meest van al wekt de demonstratie van een fabelachtige kooktechniek de eetlust op. Snijden, hakken, kneden, uitrollen, aanbraden en afblussen zijn in beeld gebracht als een culinair ballet. Deze ingetogen komedie gaat eigenlijk over de oude Taiwanese tradities en het moderne leven, over generatieconflicten, over droom en daad, maar de hoofdrol speelt toch het eten. Alle thema's van de film vinden een passende metafoor in de omgang met voedsel. Koken en eten staan voor het leven en de liefde, niet meer koken voor de dood en wie zijn draai in het leven hervindt krijgt ook zijn smaak weer terug. ,,Wij communiceren met eten,'' zegt een van de personages. Het ontdekken van de vele culinaire verwijzingen naar het verhaal is het aantrekkelijke van het kijken naar Eat Drink Man Woman, die door de veelheid aan thema's wat schetsmatig blijft.

De film vertelt van het reilen en zeilen van weduwnaar Mr. Chu, een vermaarde chef-kok, en zijn drie dochters. Ze hebben elk zo hun eigen problemen. De oudste is lerares en richt na een mislukte liefde al haar genegenheid op de Heer. De tweede dochter werkt aan een internationale loopbaan in zaken. Liever was ze in de voetsporen van haar vader getreden, maar dat is haar als vrouw niet vergund. De jongste zit nog op school, werkt in een fastfoodrestaurant en stort zich onverhoeds in de liefde.

Thuis probeert Mr. Chu de oude waarden te handhaven. Hij uit zijn vaderliefde door veel werk te maken van de traditionele gezinsmaaltijd op zondag. Liefdevol en vakkundig bereidt hij een overstelpende hoeveelheid gerechten. Zijn dochters weten die inspanningen nauwelijks te appreciëren. ,,Hoeveel zondagse dinertjes moeten we nog doorstaan?'', verzuchten ze. Het voedsel blijkt een gebrekkig communicatiemiddel. Tot een echte conversatie, laat staan tot een uitwisseling van gevoelens, komt het niet bij de maaltijden. Met onbeholpen mededelingen over ingrijpende veranderingen in hun leven overvallen de gezinsleden elkaar tijdens het tafelen. De onmacht emoties met elkaar te delen, weerspiegelt zich in het onvermogen gezamenlijk van vaders kookkunst te genieten.

De opdracht van Mr. Chu lijkt mislukt, de harmonie in het gezin is verstoord. Onvermijdelijk zullen zijn volwassen dochters hun eigen weg in het leven vinden. Maar Mr. Chu blijkt 'nog een potje op het vuur' te hebben staan. Met een vooruitziende blik werkt hij, terwijl zijn dochters uitvliegen, aan nieuw geluk. Ook hierbij is de pollepel zijn instrument, hij kan niet anders. Niet voor niets is hij in de weer geweest met een afrodisiacum van ginseng en zeekomkommer. Zo komen uiteindelijk niet alleen de drie dochters maar ook vader Chu onder de pannen.

Eat Drink Man Woman (Ang Lee, 1994, VS) Ned.3, 0.25-2.30u.

NRC Webpagina's
27 JANUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)