R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Oud Geld met minder lagen
JAPKE-D. BOUMA
Regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen denkt dat de kijker het verschil zal zien. Hij gaf de regie tijdelijk uit handen toen hij, na twee jaar onafgebroken aan de eerste serie gewerkt te hebben, even aan het 'Oud-Geld-universum' wilde ontsnappen. Regisseurs Mike van Diem en Maarten Treurniet werden gevraagd, maar waren niet beschikbaar. Uiteindelijk maakte Rudolf van den Berg de eerste vijf nieuwe afleveringen, Van de Sande Bakhuyzen regisseerde de laatste vier. Achteraf plaatst hij een aantal kanttekeningen. Van de Sande Bakhuyzen: ,,Misschien zijn de personages onder Van den Bergs leiding wat karikaturaler geworden. Afstandelijker. Ik heb altijd meer geprobeerd de binnenwereld van de personages te tonen. Hoewel ik met de acteurs af en toe erg gelachen heb om de vreselijke dingen die de personages elkaar aandoen, heb ik nooit gezegd: 'dat personage is goed', of: 'dat personage is slecht'. Ik heb ze steeds zoveel mogelijk lagen meegegeven, zodat je je in hun situatie kan verplaatsen. Van den Berg heeft dat minder gedaan.'' ,,Waar hij echt een heel andere kant op is gegaan, is met de grime van de vrouwen. Er zat ineens wel heel veel lippenstift op. Dat gaat er dus in de laatste vier afleveringen weer af. Ik vond dat niet prettig, alsof ik naar Dynasty zat te kijken. Ik heb een meer naturelle look voor ogen, zodat je bij wijze van spreken ín de mensen kan kijken.'' Tijd om de verschillen in inzicht te bespreken was er niet, zegt Van de Sande Bakhuyzen. Van den Berg vestigde zich vlak voor de wisseling van de wacht in Amerika. ,,Er is helaas veel te weinig contact geweest tussen Rudolf van den Berg en mij. Ook heeft hij minder overleg gevoerd met schrijfster Maria Goos. Daardoor heeft de serie zich minder ontwikkeld dan mogelijk was geweest. De scripts van Maria Goos geven veel ruimte. Dan kan het gebeuren dat we in sommige scènes verder gaan dan zij in haar stoutste dromen had kunnen vermoeden. Als dat gebeurt, moet de rest van het script aangepast worden. Door dat proces van spelen, interpreteren, schaven en herschrijven, is de serie uitgegroeid tot wat hij is.'' Als voorbeeld noemt Van de Sande Bakhuyzen de verhaallijn over het overleden kind van Ole en Cathrien. ,,Doordat zowel de acteurs, Gijs Scholten van Aschat en Carine Crutzen, als ik kinderen hebben, hadden wij die situatie al zó ver uitgewerkt, dat een clash binnen dat gezin niet langer kon uitblijven. Maar die ontbrak in het originele script. Die heeft Maria er toen ingeschreven.'' Rudolf van den Berg gaf eerder in deze krant aan moeite te hebben met de regie van Oud Geld. Als filmregisseur - hij regisserde o.a De Avonden, Zoeken naar Eileen, De Johnsons, en The Cold Light of Day - was hij gewend om in twee uur tijd een verhaal te vertellen. Die werkwijze stond haaks op de trage verteltrant en psychologische ontwikkeling van de karakters die Oud Geld tot dan toe gekend had. ,,De aansnoerende wurggreep zit er niet in'', karakteriseerde Van den Berg vorig jaar de eerste afleveringen van Oud Geld in deze krant. Als voorbeeld daarvan noemde hij toen de verhaallijn waarin zoon Ole zijn baan opzegt als gerespecteerd kunsttaxateur, zijn aandelen beleent voor een paar miljoen gulden en daarmee hals over kop naar Polen vertrekt om iconen te kopen. ,,Ineens werd het heel spannend in Polen maar in de afleveringen daarna was geen icoon meer te bekennen. In een speelfilm zou je niet om een dergelijke crisis heen gekund hebben. Dan moet je zo'n knoop oplossen. Daar moet je doorheen. Maar dat gebeurde niet'', zei hij toen. Van de Sande Bakhuyzen vindt het jammer dat hij niet meer heeft kunnen samenwerken met Van den Berg. ,,Ik had me een idealer verloop voorgesteld. Ik had gehoopt dat we meer hadden kunnen praten over de personages en over de ontwikkeling van de serie en dat is niet gebeurd. Ik weet nu wel dat ik er de volgende keer als een havik bovenop moet gaan zitten. Wat dat betreft heeft deze werkwijze toch nog iets positiefs opgeleverd.'' Regisseur Rudolf van den Berg verblijft momenteel in Amerika.
Oud Geld, Ned.1, 21.35-22.31u.
|
NRC Webpagina's
12 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |