R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Haat tot op het bot
KESTER FRERIKS
Het is een vrolijk vertier daarginds in Ried. Bestellingen worden in ijltempo geplaatst, de spitsvondigheden vliegen door de lucht. Maar ondertussen haten Jan en Klaasje elkaar tot op het bot. Hun liefde, eens begonnen in een mooie zomer, is voorbij. Waar eens toenadering was, heerst nu de wederzijdse irritatie. De stamgasten zijn de enigen die hen kunnen redden. Zij zorgen voor afleiding. Schrijver Cartwright geeft met Twa een scherpzinnige variant op het oude thema: elk café is toonbeeld van tristesse, van een sad café. De mensen zijn er op zoek naar liefde en genegenheid, maar wat ze vinden is verdriet en desillusie. Regisseur Jos Thie bereikt met zijn spelers een prachtig realisme, een eersteklas sink realism. Daarom ook is het een goed idee om de voorstelling op locatie te spelen. De bar is een theatraal podium van grote betekenis. De verfilming van de Twa begint met de acteurs die door het sleutelgat naar het binnenstromende publiek kijken. ,,Elke avond is de voorstelling anders'', zegt hoofdrolspeler Arendz. Zeker in de beslotenheid van een betrekkelijk klein café is de wisselwerking tussen acteurs en toeschouwers groot. Af en toe werd er zelfs aan publieksparticipatie gedaan, iets waar ik normaal van gruw maar in dit geval werkte het goed. Tryater heeft een eigen speelstijl, realistisch afgewisseld met groteske effecten. Dat klopt mooi met de sfeer van een café, waar de gevoelens toch al snel oplaaien en de neiging hebben te verhevigen. Groter dan groot te worden. Een café is eigenlijk een ultieme vorm van theater. En Twa is dan het mooie voorbeeld van een toneelstuk dat in die ruimte perfect past.
Twa. Zondag, Ned.1, 13.00-13.50u.
|
NRC Webpagina's
2 EN 3 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |