|
'Ik maak geen publieksfilms'
Gesprek met Paul Driessen
De nieuwe animatiefilm van Paul Driessen heet 'Three Misses' en gaat in
wereldpremière op het zevende Holland Animation Film Festival in
Utrecht.
Door HANS BEEREKAMP
|
Paul Driessen
(foto: Freddy Rikken)
|
Meer dan vijftig internationale prijzen won de Nederlandse
animatiefilmer Paul Driessen (Nijmegen, 30 maart 1940) voor de ruim
twintig onafhankelijke korte producties die hij zowel in Canada als in
Nederland maakte. Maar de Oscars gingen, in 1989 en in 1996, naar zijn
studenten aan de kunsthogeschool in Kassel, waar Driessen sedert 1988
doceert.
In de Haagse huiskamer van Nico Crama, zijn producent sinds 1970, heeft
Driessen antwoord op dè vraag, die over die twee Oscars: ,,Nee,
ik heb er geen moeite mee dat mijn studenten wel Oscars winnen en ik
niet. Mijn eigen films zijn te onaangepast, te bizar voor
Oscarcommissies. Het merkwaardige van die twee Oscars voor mijn
studenten is dat het allebei poppenfilms waren, een genre waar ik weinig
affiniteit mee heb. Mijn bijdrage was waarschijnlijk het hameren op het
belang van het verhaal, van de structuur. Dat is iets waar in Amerika
veel prijs op gesteld wordt. Ik denk dat ik nog de meeste kans zou maken
met mijn nieuwste film, daar komen weinig choquerende beelden of grapjes
in voor.''
Driessens nieuwste film, Three Misses, is een Nederlandse
productie. Tijdens het zevende Holland Animation Film Festival beleeft
hij vanavond zijn wereldpremière. ,,Als kind ben ik al begonnen
met het tekenen van cartoons, beeldgrapjes met een pointe. In Kassel
geef ik vaak als opdracht om een storyboard te tekenen, over een
held die een serie obstakels moet zien te overwinnen. Ik had voor de
Hogeschool drie van zulke verhaaltjes bedacht, variërend op het
thema van de jonkvrouw in nood die in een race tegen de klok gered moet
worden. Het eerste is een vrouw die van een flatgebouw naar beneden valt
en een man die snel de trappen af moet rennen om haar op te vangen. Het
tweede gaat over een op de rails vastgebonden vrouw in het wilde westen
en een cowboy die eerder dan de trein moet arriveren. Het derde was ook
een klassieke cartoonsituatie: een ontdekkingsreiziger in een kookpot
omringd door kannibalen, terwijl zijn collega vanuit de bosjes
toekijkt.''
De studenten gingen aan de slag maar Driessen had ook zichzelf
geinspireerd, al kreeg hij problemen met de Engelse co-producent van de
film, Channel Four, die bezwaren maakte tegen het kannibalenverhaal.
,,Inboorlingen met botjes in hun neus worden daar beschouwd als niet
politiek correct. Dus heb ik voor het derde verhaal een andere klassieke
achtergrond gekozen: bekende sprookjes. De zeven dwergen spoeden zich
naar de kist van Sneeuwwitje, maar vallen een voor een af door
ontmoetingen met onder meer Roodkapje en de gelaarsde kat. Het leuke van
sprookjes is dat iedereen ze herkent. Het zijn afsteekjes in het
vertellen, al weet je dat nooit helemaal zeker. Zo merkte ik bij de
presentatie van The Water People in Japan dat ze daar niet weten
wat de ark van Noach is. Maar ze kennen wel een soort zondvloed.''
Ook in veel andere films van Driessen worden meer verhalen door elkaar
verteld. Vaak, bijvoorbeeld in Ter land, ter zee en in de lucht (1980),
hanteert hij daarbij een vorm van split screen, waarin
gebeurtenissen in het ene vlak van invloed zijn op die in een ander
vlak. Three Misses bedient zich van een traditioneler vorm, de
parallelmontage of cross cutting. De film werd getekend in Canada
en Frankrijk, geproduceerd in Nederland en verwerkt op een computer in
Antwerpen.
Driessen: ,,Europa is belangrijk voor de animatiefilm, zeker Nederland,
waar een goed subsidiesysteem bestaat. Vroeger bestond dat ook in
Canada, maar dat is aan het afkalven. Veel van de topanimatoren werken
nu in de reclame en voor opdrachtfilms. Als een film ingewikkeld is,
maak ik hem liever als Canadese productie, daar staan grotere
computers.''
Driessen woont in Canada, waar hij bij toeval terecht kwam. In de jaren
zestig bezocht hij in Utrecht in de avonduren de Hogeschool voor de
Kunsten, toen nog Artibus. Hij maakt er cartoons met een beetje morbide
humor, ongeveer zoals later zijn film Uncles and Aunts (1992).
,,Er was geen opleiding voor cartoonist, dat werd niet als kunstvorm
erkend. Ik maakte kennis met de animatiefilm, en werd al snel geronseld
door Cinecentrum, waar men met het oog op de introductie van de
STER-reclame behoefte had aan jonge animatoren. Mijn baas bij
Cinecentrum was een Canadees. Die introduceerde me bij zijn landgenoot
George Dunning en Dunning was, in 1967, in Londen bezig met Yellow
Submarine, een lange animatiefilm op muziek van The Beatles. Ik heb
daaraan meegewerkt, onder meer aan de All You Need Is Love-scène
waarin de schurken de G van hun handschoenen (GLOVE) verliezen, zodat er
LOVE resteert. Ik wilde toen al naar Canada. Dat lukte aanvankelijk
niet, zodat ik mijn eerste eigen film, Het verhaal van Kleine
Yoghurt, in 1970 in Nederland maakte. Uiteindelijk ben ik terecht
gekomen bij de Franstalige afdeling van de National Film Board van
Canada.''
De meeste films van Driessen doen het zonder dialoog of commentaar.
Meest in het oog springende uitzondering op die regel is Het scheppen
van een koe (1983), waarin imitator Robert Paul met de stem van
premier Van Agt als God uitlegt hoe hij het vlekkenpatroon op een
koeienhuid bedacht. Driessen spreekt tegen dat hij woorden niet
belangrijk vindt: ,,Ik hecht grote waarde aan taal, maar het probleem is
dat Engels noch Frans mijn eigen talen zijn, en ik nog maar weinig
gelegenheid krijg Nederlands te spreken. Ik wil al een tijdje een
kinderboek schrijven. Maar daar heb ik het Fonds voor de Letteren voor
nodig, want het zal een nogal dure uitgave worden. Het gaat over een
dodo die zes eieren legt. Uit een daarvan komt bij voorbeeld een
krokodil, die binnensmonds praat. Als je het boek tegen het licht houdt,
dan begrijp je waarom.'' Driessen heeft zelden concessies hoeven doen:
,,Als je geld wilt verdienen, moet je animatiefilms maken met een
verhaal van A naar B. Ik ben meer geïnteresseerd in voortdurend
experimenteren met interacties tussen A, B en C. Ik maakt mijn films
niet voor de toeschouwers, maar omdat het een leuk idee is ze te maken.
Wel moet het verhaal altijd begrijpelijk blijven. Dat is een voorwaarde,
omdat ik zelf zo in elkaar zit. Ik houd ook niet van surrealisme, in
boeken sla ik de droomscènes altijd over.''
Three Misses wordt vertoond op het zevende Holland Animation Film
Festival in 't Hoogt te Utrecht (18 tot en met 22 november). Informatie
en reserveringen: tel. (030) 23 31 733.
Een videocassette met tien korte films ('Paul Driessen. Animated Films.
1970-1990') is samengesteld door de Stichting Holland Animation en de
Rijksvoorlichtingsdienst en wordt gedistribueerd door Moskwood Video.
|
NRC Webpagina's
18 NOVEMBER 1998
|