F I L M & V I D E O
|
Lock, Stock & Two Smoking Barrels (officiële site) Lock, Stock & Two Smoking Barrels (Imdb) Bioscoopagenda Nederland www.bios.nl
|
In: 13 theaters Een verrassende zwarte komedie van de 29-jarige Engelse debutant Guy Ritchie Slimme spelletjes met verwachtingspatronen
Door HANS BEEREKAMP
En toch is Lock, Stock & Two Smoking Barrels geen voorspelbare film, integendeel. Je zou de surprisehit in de Britse bioscopen een kruising kunnen noemen tussen de grimmige scenariocavalcades in Pulp Fiction en de anarchistische zelfkanthumor van Trainspotting, maar beide cultfilms zijn inmiddels zo vaak geïmiteerd dat je daarmee op zichzelf nog geen cool resultaat boekt. Het geheim van Lock, Stock & Two Smoking Barrels schuilt waarschijnlijk in de combinatie van authenticiteit en een onrealistische vormgeving. Ritchie kent de criminele subcultuur van het Londense East End zo goed dat hij niet schuwt zijn speelfilm debuut 'semi-autobiografisch' te noemen. Vele rolletjes worden vertolkt door vervaarlijke amateurs, waar ook in werkelijkheid niet mee valt te spotten. Voortdurend geeft regisseur-scenarist Ritchie blijk van gedetailleerde kennis van het idioom, de gebruiken en het decor van de moderne onderwereld, waarin het geboefte regelmatig bovengrondse verschijningsvormen aanneemt. Het zijn soms bijna gewone mensen, met vertrouwde kleine gebreken. Ritchie speelt slim met het verwachtingspatroon van de toeschouwer; telkens wanneer het Oxbridge-drugsbaronnetje zijn medewerkers fijntjes wijst op het belang van de deurbeveiliging, weet je dat het daar ergens mis moet gaan lopen, maar de manier waarop die achilleshiel geraakt wordt, komt toch nog als een verrassing. Zijn de personages en hun eigenaardigheden naar het leven getekend, de vormgeving van Ritchie's film bedient zich van een arsenaal aan filmische kunstgrepen. Het is geen luxe, gezien de complexiteit van het verhaal, dat de belangrijkste personages in een bevroren beeld geïntroduceerd worden. Ook andere beeldmanipulaties (slow motion, animatietechnieken) vervullen een nuttige functie, als interpunctie of onderstreping. Ondanks de zelfs naar moderne normen flink gewelddadige toon van de film is Lock, Stock & Two Smoking Barrels bovenal een zwarte komedie, in de traditie van de Ealing-studio: The Ladykillers van de jaren negentig.
|
NRC Webpagina's
11 NOVEMBER 1998
|
Bovenkant pagina |