|
T I T E L : |
Fallen |
R E G I E : |
Gregory Hoblit |
M E T : |
Denzel Washington, John Goodman, Donald Sutherland, Embeth Davidtz, James Gandolfini, Elias Koteas, Gabriel Casseus, Michael J. Pagan, Robert Joy, Frank Medrano |
Uitgebracht op huurvideo door: Warner Home Video
De duivel heeft alle tijd volgens The Rolling Stones
Door DANA LINSSEN
'We leven in een tijdperk waarin je je elke keer dat je de deur uitgaat
moet afvragen of iemand je onverwacht zal vermoorden of dat je zelf
onverwacht iemand zal vermoorden', schijnt Norman Mailer ooit gezegd te
hebben.
Voor scenarist Nicholas Kazan (die een Oscarnominatie kreeg voor zijn script van de thriller Reversal of Fortune) verwoordde die
uitspraak in ieder geval een herkenbaar gevoel van onrust en paranoia
dat hem inspireerde tot het schrijven van het scenario van Fallen.
Hoewel productiemaatschappij Warner Bros. zelf nogal paranoïde over
de geheimhouding van de plot doet, had ze toch niet genoeg vertrouwen in
de film om hem hier in de bioscoop uit te brengen.
Beide niet terecht overigens. Hoewel de ontknoping van Fallen door
sommigen als onverwacht kan worden ervaren, geeft de film al in de
eerste zin, een fluisterend uitgesproken voice-over, z'n belangrijkste
troef weg: ,,Ik zal je vertellen over die keer dat ik bijna ben
gestorven.'' Dat kan dus niet op die met diabolisch voorkomen en
oud-testamentische citaten getekende seriemoordenaar (Elias Koteas)
slaan die in de volgende scène wordt geëxecuteerd. Want onze
hoofdpersoon, de goedaardige, rechtschapen en enigszins sentimentele
politieman John Hobbes (Denzel Washington) was er zelf bij. Fallen zoekt
het hogerop dan de dood van een enkel individu en wil zijn krachten
meten met iets zo groot en ongrijpbaars als het onuitroeibare Kwaad
zelf. Want de seriemoordenaar mag dan dood zijn, de misdaden die zijn
onmiskenbare signatuur dragen (slachtoffer achterlaten in bad en een
bordje ontbijtgranen - voor 'cereal' killer natuurlijk - op de
keukentafel) gaan gewoon door.
Op jacht naar wat aanvankelijk een doodgewone copycat lijkt, raakt
Hobbes langzamerhand in de ban van het kwade, gepersonifieerd in de
gevallen engel Alazel, maar uiteindelijk niemand minder dan Satan zelf
in een van zijn vele gedaantes. En met het kwaad is het volgens Kazan en
regisseur Gregory Hoblit (Primal Fear) is het als met een olievlek: het
breidt zich langzamerhand uit en wie ermee in aanraking komt raakt er
voor kortere of langere tijd mee besmet.
De combinatie van occulte zaken en een thrillerstructuur werkt met name
het eerste gedeelte van de film sterk, daarna wordt de macht van het
kwaad al te geëxalteerd ingezet om de toeschouwer te overdonderen.
Washington wordt geflankeerd door John Goodman (als zijn loyale
partner), Donald Sutherland (als ondoorgrondelijke politiechef) en
Embeth Davidtz als in occulte en theologische zaken geschoolde dochter
van een politie-agent en aanvoerster van een onduidelijk groepje
duiveluitdrijvers. Het muzikale Leitmotiv wordt gevormd door 'Time is on
my side' van The Rolling Stones, dat inventief wordt ingezet: tijd is
namelijk iets wat gewone stervelingen altijd te weinig hebben als zij
zich tegen het boze willen verweren. De duivel zelf is geduldig, hij
heeft de eeuwigheid aan zijn kant, die heeft hij gewoon meegesleept in
zijn zondeval.
|
NRC Webpagina's
16 SEPTEMBER 1998
|