U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

De keiharde werkelijkheid


Na de rellen met Marokkaanse jongeren doken een paar programmamakers van de VPRO de Amsterdamse buurt Overtoomse Veld in. Journalistiek is hun werk niet onomstreden.

HERMAN STAAL

Slapeloze nachten hebben de makers van het VPRO-programma Pizzeria Inferno er van gehad. Maar uiteindelijk hebben ze het toch gedaan. Tegen alle journalistieke regels in werden zonder toestemming opgenomen telefoongesprekken met twee fotografen van Het Parool in het programma gebruikt. ,,Laat de Raad voor de Journalistiek me maar een klap voor mijn bek geven. Dat heb ik er wel voor over'', zegt eindredacteur Hans Flupsen fel.

Pizzeria Inferno, waarvan 5 juli en 19 juli de eerste afleveringen zijn uitgezonden, moest gaan ,,over de rafelranden van de multiculturele samenleving'', zoals Flupsen het zegt. Als vervolg op een aflevering van het programma Waskracht wilden de makers de gebeurtenissen van de avond van 23 april in Overtoomse Veld in Amsterdam ontrafelen. Op die avond raakten circa honderd Marokkaanse jongeren slaags met de politie. ,,De zogenaamde rellen'', begint programmamaker Tessa Boerman meteen.

Ze zit samen met Hans Flupsen en producer Marc Schaaps aan een tafeltje in de pizzeria in Overtoomse Veld waar het programma naar is vernoemd. Ze zijn net klaar met de opnamen voor zondag.

De pizzeria is een ontmoetingsplaats voor veel jongeren uit de buurt. ,,Het is de eerste plek waar we na rellen kwamen. De naam heeft iets lekker brandbaars'', zegt Flupsen. Hij werd bekend met het programma Veldpost - bekroond met de Nipkow-schijf - over armoede in Nederland. Bisschop Muskens deed er zijn inmiddels beroemde uitspraak dat iemand die in grote armoede leeft volgens de katholieke leer een brood mag stelen. ,,Once in a lifetime'', zegt Flupsen over de impact die Veldpost daarmee kreeg.

Pizzeria Inferno ging tot dusver alleen over de rellen en de nasleep daarvan, maar Flupsen wil het programma graag ,,breder en dieper'' over de Marokkaanse jeugd voortzetten. Hij wil Marokkanen goed in beeld brengen. ,,Iedereen kan Mohammed (een van de gearresteerden, HS) nu in de ogen kijken en zien hoe zo'n aardige jongen het is.'' Hij wijst op de rol die de televisie heeft gespeeld bij de toenadering tussen katholieken en protestanten. Want protestanten zagen volgens Flupsen ,,dat die Toon Hermans best een leuke peer was''. Dat zou ook bij autochtonen en allochtonen kunnen gebeuren. ,,Wat is er nou mooier dan een cliché verpulveren'', vraagt Flupsen zich glimlachend af.

In Pizzeria Inferno zijn inmiddels veel van de betrokkenen aan het woord geweest. ,,Keiharde werkelijkheidstelevisie'', benoemt Flupsen het programma. De Marokkaanse jongeren die al dan niet terecht zijn gearresteerd, hun advocaat, andere jongeren en buurtbewoners. De makers proberen dicht op hun huid te zitten met kleine camera's en soms zonder geluidsman. ,,Soms is het niet om aan te zien'', erkent Flupsen. Maar het werkt beter zo.

Tot nu toe ging het nauwelijks over de problemen rond de jongeren, maar vooral over de verkeerde berichtgeving. Tessa Boerman: ,,We wilden analyseren wat er precies is gebeurd. Een van de belangrijke deelnemers was de pers.'' Ze vindt dat media en politie na de rellen een onjuist beeld hebben geschetst. Boerman: ,,Een no go-area? Dat staat in contrast met wat je in de buurt hoort en ziet.''

Het programma maakt een weinig objectieve indruk. ,,Het is allemaal de schuld van de politie'', zegt een jongen die De Telegraaf rondbrengt. Hoezo dan? ,,Zero-tolerance hè'', antwoordt de jongen.

Door de jongeren maar voor de camera te laten leeglopen, kregen de makers al verwijten dat ze te politiek correct zijn. Ze zitten er niet mee, maar ze erkennen wel dat één partij ontbrak in de uitzendingen: de politie. Maar die weigerde mee te werken. Zondag zal politiewoordvoerder Klaas Wilting wel te zien zijn.

Wilting was wel kort telefonisch te horen. Een gesprek met hem was opgenomen zonder dat hij het wist. ,,Niet netjes'', volgens Wilting. Tessa Boerman maakte ook van deze werkwijze gebruik in gesprekken met Parool-fotograaf Willem Middelkoop en een stagiair. De tweede uitzending ging grotendeels over een incident waarbij de twee fotografen en jongeren uit de buurt betrokken waren. Middelkoop fotografeerde een jongen, toevallig een van de vier gearresteerden, tegen zijn zin. Vlak voordat de jongen Middelkoop ging slaan, zo zegt de fotograaf, maakte hij een foto. Net die foto was het fraaist - door de dreigende blik van de jongen - en kwam op de voorpagina van de bijlage. Boerman voerde telefonisch met Middelkoop en de stagiair gesprekken omdat ze vond dat de fotografen te ver waren gegaan. ,,Die jongen kreeg door die foto problemen op zijn werk'', zegt Boerman. Tijdens de uitzending kwam de jongen uitgebreid aan het woord. Hij ontkende te hebben geslagen. Daar tegenover werden de telefoongesprekken geplaatst, omdat Middelkoop en de stagiair niet voor de camera wilden reageren. ,,We vonden het te laag om ze alleen te citeren'', zegt Flupsen. De hoofdredactie van de VPRO stond achter die beslissing. Uit de aflevering kwam het beeld naar voren dat de fotografen fout hadden gehandeld. Middelkoop zelf vindt het terecht dat de foto is gebruikt. ,,Als iemand mij rustig zegt niet in de krant te willen, dan doe ik dat niet. Deze jongen overtrad alle fatsoensnormen. Dan gaan mijn normen ook omlaag.

Volgens de letter van de wet mag ik op straat fotograferen. Die foto was journalistiek veelzeggend door de ongecontroleerde haat die er uit sprak.'' Hij zegt zeker te weten dat als een rechter zich over de kwestie zou uitspreken, het maatschappelijke en journalistieke belang van de foto zwaarder weegt dan het persoonlijke belang van de jongen.

Middelkoop vond de uitzending erg eenzijdig. ,,Over de rellen hebben ze allerlei getuigen gezocht. Van het incident met ons, waarbij we door een grote groep zijn bedreigd en de politie ons de wijk uit heeft moeten begeleiden, waren ook veel getuigen. Die hebben ze niet gezocht.'' Hij zegt bereid te zijn geweest alle informatie te geven die nodig was, maar dat de programmamakers daarin niet geïnteresseerd waren.

Middelkoop heeft bij de Raad voor de Journalistiek een klacht ingediend over de VPRO. Hij wil de makers ,,pakken waar hij ze pakken kan'' en heeft daarom een rekening ingediend voor het schenden van zijn auteursrechten omdat de VPRO de bewuste foto meerdere keren in beeld heeft gebracht. ,,Ze zijn totaal geen onafhankelijke journalisten. Ze nemen het op voor de Marokkaanse jongeren.''

NRC Webpagina's
25 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)