U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
( a d v e r t e n t i e )       
InterWad -
Praat mee over het Waddenzeebeleid

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Hoge Raad: bank heeft zorgplicht

Door onze financiële redactie
ROTTERDAM, 14 JULI. Banken hebben de plicht om klanten die handelen in opties zo nodig tegen zichzelf in bescherming te nemen. Die zorgplicht telt extra zwaar op het moment dat cliënten weinig geld hebben.

Dit blijkt uit een arrest van de Hoge Raad. Een belegger die via de Rabobank in opties handelde, was eerder veroordeeld tot het betalen van een half miljoen gulden aan de bank, maar de Hoge Raad heeft hierdoor een streep gehaald. Het hoogste rechtscollege heeft de zaak terugverwezen naar het gerechtshof in Amsterdam met de aantekening dat het hof in een nieuw oordeel rekening moet houden met deze ,,zorgplicht''.

De betrokken klant schreef ('verkocht') in 1987 opties waardoor, in theorie, onbeperkte risico's worden gelopen. Bij het schrijven van opties neemt de belegger de verplichting op zich om aandelen te leveren of te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. In 1987 werd de effectenbeurs onverwacht door een beurskrach getroffen.

In totaal bouwde de belegger een schuld op van een half miljoen gulden, terwijl hij slechts 12.000 gulden op zijn rekening had staan. De man weigerde de schuld aan de bank te betalen en stelde dat de bank hem als leek had moeten behandelen.

De Rabobank bestempelt het arrest in een reactie als weinig verrassend. ,,Dat is in lijn met eerdere uitspraken van de Hoge Raad en de Klachtencommissie Beursbedrijf'', aldus een woordvoerder die verder niet op de zaak wil ingaan.

In een reactie stelt de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) blij te zijn met het arrest van de Hoge Raad. ,,Er wordt op deze manier nog eens benadrukt dat een bank meer moet doen dan het uitvoeren van administratieve handelingen'', aldus directeur P. de Vries. Volgens hem komt de beslissing op een mooi moment. ,,Door de jarenlange beurshausse houden veel beleggers geen rekening meer met een beurskrach zoals in 1987.''

De meeste klachten van benadeelde beleggers worden door de Klachtencommissie Beursbedrijf afgehandeld. Voordeel van deze commissie, waar vanochtend niemand beschikbaar was voor commentaar, is volgens De Vries dat de procedure weinig tijd in beslag neemt. ,,Er is een deskundige commissie en de klager hoeft geen advocaat in de arm te nemen.''

Volgens De Vries geeft het eigen vermogen van de betrokken belegger (12.000 gulden) aan dat in veel gevallen de hand wordt gelicht met de zogeheten margeverplichtingen. Deze garantiebedragen dienen officieel zo'n 10 tot 20 procent van de onderliggende waarde te vormen. ,,Dergelijke margeverplichtingen zijn er ook ter bescherming van de klant'', stelt De Vries. ,,Dezelfde tendens is in de financiering van de aandelen te zien: sommige banken zijn bereid zijn om tot 70 procent van de waarde van een aandelenpakket uit te lenen.''

NRC Webpagina's
14 JULI 1998



    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)