U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Endemol koopt 50 pct Franse firma ASP

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 10 JULI. Televisieproducent Endemol neemt een belang van vijftig procent in de Franse televisieproducent 'Groupe ASP'. Endemol krijgt daarmee de aan ASP gelieerde productiemaatschappij Case in handen, producent van enkele succesvolle Franse amusementsprogramma's.

Zo maakt Case het populaire variétéprogramma 'La Fureur' en de talkshow 'Les enfants de la Télée', beide gepresenteerd door de televisiester die bekend staat als Arthur - zeg maar de Franse Hennie Huisman - die met zijn programma's marktaandelen van 35 tot 40 procent haalt. Arthur presenteert ook een van de best beluisterde radioprogramma's in Frankrijk.

Arthur en zijn zakenpartner Stéphane Courbit zijn de oprichters van ASP en houden de helft van de aandelen in eigen hand. ,,We willen groeien. Daarvoor hebben we een krachtige partner nodig. Endemol is voor ons de juiste partij'', aldus Courbit.

ASP heeft een omzet van 65 miljoen gulden en is een van de grootste zelfstandige productiemaatschappijen in Frankrijk. Het bedrijf, dat zo'n 200 werknemers telt, is net als Endemol gespecialiseerd in amusementsprogramma's en grote televisieshows. ASP maakt enkele honderden televisieprogramma's per jaar en heeft naast Arthur nog zo'n vijftien andere bekende presentatoren en quizmasters onder contract.

De succesformule van 'La Fureur', waar Endemol door zijn deelneming in ASP de hand op legt, is door Case al geëxporteerd naar België, Engeland, Italië, Canada en de Verenigde Staten. Via Endemol krijgen Nederland en Duitsland nu een eigen versie van het programma. Endemol zal op zijn beurt succesvolle Nederlandse programmaformules in Frankrijk op de markt brengen. Endemol was al op beperkte schaal actief in Frankrijk via een joint venture met het Parijse televisiestation Télé Image.

De overname van ASP past in het streven van Endemol om een sterke positie te verwerven op de vijf grootste televisiemarkten van Europa: Duitsland, Spanje, Italië, Groot-Brittannië en Frankrijk. In de laatste drie landen heeft Endemol nu één acquisitie gedaan. ,,Daar krijgen we nu dus langzaam voet aan de grond. In Duitsland en Spanje zijn we al groot'', zegt een woordvoerder van Endemol. De televisieproducent haalt de helft van zijn omzet nu uit het buitenland. ,,Dat moet veel meer worden.'' Endemol wil zijn verdere groei in het buitenland deels realiseren via autonome groei en deels met acquisities.

NRC Webpagina's
10 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)