F I L M & V I D E O
|
Julie Christie
Bioscoopagenda Nederland
|
Julie Christie
Door HANS BEEREKAMP
Zeer onverwacht kwam dit voorjaar haar derde Oscarnominatie, voor de kleine film Afterglow van Alan Rudolph, als een wat gedesillusioneerde bedrogen vrouw, die net als in haar fameuze film Don't Look Now (Nicolas Roeg, 1974) getekend is door de verdwijning van een kind. De grootste verrassing is wellicht dat Julie Frances Christie (Chukua, Assam, Brits-Indië, 14 april 1941) op 56-jarige leeftijd een aantrekkelijke en verleidelijke vrouw is gebleven, leeftijdloos als Catherine Deneuve. Wie Christie's films uit de jaren zestig terugziet, ontkomt ook niet aan de vergelijking met Franse actrices als Brigitte Bardot en de Jeanne Moreau van Jules et Jim. Een prachtige Internetpagina in de serie The Superstars, muzikaal begeleid door Lara's Theme uit Dr. Zhivago, roept aangename herinneringen op (www.geocities.com/Hollywood/9766/christie.html). Christie mag dan door veel critici beschouwd worden als een knap gezicht met weinig inhoud, haar filmografie logenstraft die opvatting. Natuurlijk is ze vaak gecast in voor de hand liggende rollen (mesailliances met boer Alan Bates in zowel Far from the Madding Crowd als The Go-between, een dame op zoek naar een Indiaas koloniaal verleden in James Ivory's Heat and Dust), maar ze maakte ook meer avontuurlijke keuzes: Fahrenheit 451 (François Truffaut, 1967) en de experimenteel-feministische low-budget-musical The Gold Diggers (Sally Potter, 1983). Christie's personage in Afterglow heeft een, door beeldcitaten uit The Pit and the Pendulum schijnbaar bewezen verleden als actrice in B-griezelfilms. De echte Julie Christie was daarvoor te deftig: Demon Seed (Donald Cammell, 1977) had niets groezeligs en fotomodel Diana Scott in Darling speelde slechts één scène in een fictieve horrorproductie: voordat de begintitels over het doek gelopen zijn, is ze al vermoord. Zo gemakkelijk laat een vlinder met de allure van Christie zich niet vastprikken.
|
NRC Webpagina's
8 JULI 1998
|
Bovenkant pagina |