|
T I T E L : |
Mi ricordo, si, io mi ricordo (Ik herinner me, ja ik herinner mij) |
R E G I E : |
Anna Maria Tatò |
M E T : |
Marcello Mastroianni |
In: Lantaren/Venster, Rotterdam
De schim van Marcello vertelt
Door JOYCE ROODNAT
We zien de acteur in silhouet, we horen zijn stem. Die stem! Soepel,
lokkend, verlokkend - Marcello Mastroianni bewees voor altijd dat de
stem voor een acteur het voornaamste instrument is. Hij heeft met dat
instrument alles aanraakbaar vorm kunnen geven, elk gevoel, elke
wanhoop, elke vreugde. Elke herinnering.
Mi ricordo, si, io mi ricordo, 'Ik herinner me, ja ik herinner mij', zo
heet de film die zijn levensgezellin Anna Maria Tatò maakte met
Mastroianni, vlak voor hij stierf in 1996. Met een stortvloed van zijn
herinneringen begint ze haar film. Marcello is er niet meer, stelt ze zo
vast, alleen zijn schaduw blijft bestaan. Letterlijk. Immers: wat is
film anders dan een verzameling schaduwen op een bioscoopdoek?
De schim van Mastroianni, of liever, zijn stem geeft een talmend
prozagedicht ten beste. Iedere strofe begint met 'mi ricordo' - 'ik
herinner me'. Grote en kleine gebeurtenissen doemen op. Wat hij ooit
eens ergens at, de geboorte van zijn dochter, een eerste liefde, de
oorlog, zijn werk, een kindertekening. Afgezien van namen als 'Fellini'
of 'Monroe' zijn dit doorsnee herinneringen, ontroerend omdat elk mens
ze mee draagt, als hij tijd van leven heeft.
Dan brengt Tatò Mastroianni in beeld. Een heel oude man, de
vleesgeworden herinnering aan zijn oude glorie. Zijn woorden worden
afgewisseld met filmfragmenten, soms overbekend, soms uniek, steeds een
opluchting. Want hier ontmoeten we niet een man met een luisterrijk
talent en dito leven die ontspannen vertelt wat hem voor de mond komt.
Hier moeten we aanzien hoe een geschminkte zombie zijn eigen, duidelijk
vooraf geconcipieerde, herinneringen acteert. En zo willen wij Marcello
Mastroianni niet hebben, op dat gouden stoeltje dat we voor hem in ons
geheugen reserveerden.
|
NRC Webpagina's
24 JUNI 1998
|