U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Toestroom adverteerders

Winst van PCM stijgt 50 procent

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 APRIL. De nettowinst van PCM Uitgevers is in 1997 met 50 procent gestegen tot 54 miljoen gulden. De uitgever van onder meer de Volkskrant en NRC Handelsblad ligt voor op het financiële schema dat is vastgesteld ten tijde van de overname van de Dagbladunie in 1995.

Volgens bestuursvoorzitter C. Smaling van PCM hebben de lagere papierprijs, de hoogconjunctuur en kostenbesparingen als gevolg van de samenvoeging van Perscombinatie met de Dagbladunie bijgedragen aan het voor hem bevredigende resultaat. Dit 'synergie-effect' bedraagt in ieder geval al meer dan 10 miljoen gulden, hetgeen afgeleid kan worden uit de opmerking van Smaling dat het ,,met dubbele cijfers moet worden geschreven''. Op dit moment is 75 procent van het beoogde kostenvoordeel gerealiseerd.

De goede economische omstandigheden zorgen er bij de dagbladen voor dat de adverteerders toestromen. Ze willen vooral personeelsadvertenties kwijt in de kranten. In totaal steeg het advertentievolume met 3,6 procent, maar het volume aan personeelsadvertenties nam toe met ruim 35 procent. Grootste groeier is NRC Handelsblad met een stijging van het advertentievolume van 10,4 procent. De Volkskrant groeide met 8,5 procent, terwijl het Algemeen Dagblad haar advertenties met 3,8 procent zag toenemen. Ook het Parool, dat afgelopen jaar ingrijpend is gereorganiseerd en haar landelijke aspiraties heeft laten varen om zich meer op Amsterdam te richten, verkocht 1,5 procent meer advertentieruimte. Van de landelijke kranten daalde het advertentievolume alleen bij het dagblad Trouw, met 2,7 procent. Smaling vindt de ontwikkeling bij Trouw niet verontrustend, ook al trekt het dagblad minder advertenties in tijden van economische groei. Volgens hem trekt het aantal advertenties bij het christelijke ochtendblad in het eerste kwartaal van 1998 weer aan en draagt de krant nog steeds bij aan het resultaat van de uitgever. Hoe dat resultaat zich verhoudt tot eerdere jaren wil Smaling niet zeggen. Al enige jaren is de officiële oplage van Trouw stabiel op 121.600 kranten per dag.

Minder goed gaat dan bij de dagbladen gaat het bij de boekendivisie. De totale omzet van PCM Uitgevers steeg met 4 procent tot 1,3 miljard gulden. Daarvan wordt ongeveer 240 miljoen gulden in de boeken van Meulenhoff (onder meer Bruna, J.M. Meulenhoff, Prometheus / Bert Bakker) omgezet, waarvan weer 70 miljoen in België. Waar de markt voor algemene boeken met 9 procent groeide, bleef de omzet van de boeken van PCM gelijk. Daardoor liep het marktaandeel terug van 25 procent naar 21 procent. Volgens Smaling heeft dat te maken met het ,,bestseller-effect''. De uitgever verwacht dat er dit jaar weer meer toppers zullen worden uitgegeven. Herstel is minder zichtbaar bij de educatieve boeken, die haar omzet zag dalen als gevolg van een ,,koperstaking''. Er worden minder boeken besteld in afwachting van reorganisaties in het voortgezet onderwijs. De activiteiten van PCM als geheel werden in 1997 gemiddeld winstgevender. Het bedrijfsresultaat nam met 18,8 procent toe tot 161,9 miljoen gulden. Als percentage van de omzet (de marge) bedroeg dat bedrijfsresultaat 12,4 procent, tegen 10,9 procent in 1996. In de cijfers is een reservering meegenomen van 13 miljoen gulden voor het millenniumprobleem.

NRC Webpagina's
28 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)