M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Politie stopt gratis verkeersinfo radio
Door een onzer redacteuren
Het TIC, opgericht door het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de verkeerspolitie, stelt verkeersinformatie voortaan tegen betaling beschikbaar aan de markt en de publieke omroep. De NOS zegt ,,verbaasd'' te zijn over het besluit van het KPLD en meent dat ,,een belangrijke publieke taak'' verloren gaat. ,,De rechtstreekse verbinding tussen 'Driebergen' en de NOS verdwijnt.'' ,,Misschien gaat de NOS toch betalen voor de gegevens van het TIC'', zegt een woordvoerder van de NOS. ,,Er komt dan een pakket verkeersinformatie bij ons binnen, waaruit we een selectie moeten maken. Dat vergt tijd, waardoor de luisteraars niet meer verzekerd zijn van actuele informatie over files en aanrijdingen. Deze snelle service is zeker bij calamiteiten als mist, ijzel of spookrijders essentieel voor automobilisten.'' Gaat de NOS met het TIC in zee, ,,dan kost dat de omroep 12.000 gulden per jaar voor het abonnement en zeg maar anderhalf twee ton voor twee redacteuren, die 24 uur lang pasklare verkeersberichten moeten schrijven'', aldus de woordvoerder. Minister Sorgdrager (Justitie) vindt de betaling voor de verkeersinformatie ,,een slecht idee''. In het radioprogramma Met het oog op morgen zei ze gisteravond dat ,,het niet kan zijn dat dit soort zaken allemaal verkocht worden''. Ze meldde hierover een gesprek te zullen hebben met haar collega Jorrtisma (Verkeer). Volgens Jortisma gaat de discussie echter ,,over helemaal niks''. Vanmorgen op een persconferentie van de VVD zei ze: ,,We zijn juist bezig de verkeersinformatie adequater te maken. En natuurlijk zal het zo zijn dat de publieke omroep die gewoon gratis krijgt.'' De minister vroeg zich wel af of de politie zelf de berichten moet blijven voorlezen. ,,Waarom zouden de omroepers die het nieuws al voorlezen dat niet kunnen doen? De politie moet boeven vangen.'' Een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland noemt de betaling voor verkeersinformatie ,,een slechte ontwikkeling''. Goede en snelle verkeersinformatie kan het rijgedrag beïnvloeden en de files terugdringen'', zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer. ,,Het rijk mag blij zijn dat de NOS geen rekening stuurt.''
|
NRC Webpagina's
28 APRIL 1998
|
Bovenkant pagina |