U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Web sterkst in feiten


ROTTERDAM, 24 APRIL. Het Internet gaat een steeds grotere rol spelen in de verkiezingsstrijd. Er is, naast de nationale verkiezingssite waaraan onder meer NRC Handelsblad deelneemt, een hele trits websites over de verkiezingen opgezet. Ook presenteren vrijwel alle deelnemende politieke partijen zich inmddels op het world wide web.

Een eerste indruk van de activiteiten op het net twee weken voor de verkiezingen is dat de websites vooral sterk zijn in het presenteren van feitelijke informatie. Wie wil weten hoe iets in een verkiezingsprogramma staat, op wie hij kan stemmen of wat de uitslag van de meeste recente peilingen is, kan uitstekend op het Internet terecht. Zulke informatie is daar sneller en handiger te achterhalen dan op enige andere manier.

Lastiger blijkt het de communicatieve mogelijkheden van het Internet in te zetten in de verkiezingsstrijd. Discussies over de verkiezingen die op diverse plekken lopen trekken slechts enkele deelnemers. Meer belangstelling is er voor de programma's die de kiezer aan de hand van vragen over concrete kwesties helpen zijn partijkeuze te bepalen. Die zijn inmiddels door vele duizenden mensen gebruikt.

Ook de prijsvraag die de nationale verkiezingssite organiseert vergt meer van de deelnemer dan een muisklik. Met het juist voorspellen van de uitslag zijn tal van prijzen te winnen, waaronder een handcomputer. De site is te vinden op www.verkiezingen.net

NRC Webpagina's
24 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)