F I L M & V I D E O
|
Bioscoopagenda Nederland www.bios.nl
|
De magie van de Hindoestaanse muzikale cultuur
Door HANS BEEREKAMP
Uiteindelijk werd de productie een voorbeeld van het soort art film dat tegenwoordig de filmcultuur van veel ontwikkelingslanden typeert: een diep in de Indiase cultuur gewortelde, ter plaatse opgenomen Brits-Duitse coproductie, met facilitaire steun van festivals als die van Rotterdam en Locarno en uit meer westerse landen bijeengesprokkelde fondsen, zoals een bescheiden stukje Nederlandse coproductie. Het is waarschijnlijk dat de film meer kijkers zal trekken in Europa dan in India, terwijl het onderwerp hier slechts exotische belangstelling kan wekken. Dance of the Wind gaat over een zangeres van klassieke Hindoestaanse liederen, haar onderwezen door een oude meesteres, die tevens haar moeder is (de rol wordt gespeeld door de voormalige Indiase minister van cultuur Kapila Vatsyayan). Aan het begin van de film overlijdt de moeder, zodat de leerlinge in een keer haar persoonlijk en professioneel houvast verliest. Slechts door de hulp van een mysterieuze oude bedelaar en een engelachtig zingend klein meisje in zijn gezelschap, kan zij weer greep op leven en kunst krijgen. Het is niet onmogelijk dat de oningewijde kijker meegesleept wordt door een film, die zwaar leunt op de magie van een onbekende muzikale cultuur, zo bewees in 1992 de Koreaanse pansori-film Sopyonje van Im Kwon-Taek. Khosa is minder succesvol in het betoveren van de toeschouwer. De mystieke elementen in het verhaal blijven aan de buitenkant, als een vernuftige scenariovondst, terwijl de soms fascinerende muziek geen universele snaar lijkt te kunnen raken. Zoals veel met westerse hulp tot stand gekomen en voor de buitenlandse markt bestemde films uit ontwikkelingslanden, blijft Dance of the Wind een plaatjesboek, zonder veel merkbare urgentie. In: 5 theaters
|
NRC Webpagina's
22 APRIL 1998
|
Bovenkant pagina |