NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
VNU wil uit commerciële tv stappen
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 18 APRIL. De Nederlandse uitgever VNU wil alsnog af van haar
belang in de Holland Media Groep (HMG), het bedrijf achter de tv-zenders
RTL4, RTL5 en Veronica.
Het pakket van 25 procent staat nu in de etalage. De gisteren bekendgemaakte stap is vooral opmerkelijk omdat VNU
anderhalf jaar geleden ook al eens aankondigde haar belang in HMG te
heroverwegen. Toen werd bij monde van bestuursvoorzitter drs. J.
Brentjens echter nog geconcludeerd dat men de aandelen in portefeuille
wilde houden. Ook het belang in de Vlaamse commerciële
televisiezender TVM (44 procent) wordt te koop aangeboden. Een
woordvoerder van VNU kan zich voorstellen dat de beslissingen ,,voor de
buitenwacht op een zigzag-beweging lijkt, maar in werkelijkheid is dat
niet het geval''. Volgens VNU ligt er een ,,een strategische
overweging'' aan de voorgenomen verkoop ten grondslag. De uitgever is
inmiddels sterk gegroeid, vooral door de recente overname van ITT World
Directories, de uitgever van Gouden Gidsen in Europa. ,,Omroep is voor
ons geen kernactiviteit meer''. VNU heeft naar eigen zeggen nog geen
contact met potentiële kopers. De kans is aanwezig dat het
Luxemburgse mediabedrijf CLT-Ufa de meerderheid in HMG zal verwerven.
Samen met VNU heeft CLT via een tussenconstructie 65 procent van de
aandelen in HMG. Daarbij is bedongen dat de Luxemburgers het recht
hebben de aandelen van VNU te kopen tegen de hoogst geboden prijs. De
vereniging achter Veronica heeft de overige 35 procent van de aandelen
in HMG. CLT-Ufa had gisteren nog geen commentaar op de stap van VNU. HMG
was niet bereikbaar voor een reactie.
Volgens VNU is de noodzaak van de belangen in tv-stations verdwenen
omdat het bedrijf door de eigen groei minder afhankelijk is geworden van
advertenties van grote merken. Eind jaren tachtig dreigde de opkomst van
commerciële televisie de dominante positie van VNU op de markt voor
publiekstijdschriften nog aan te tasten. Na een plezierige start begin
jaren negentig, kende de associatie van de uitgever met de
televisiestations van HMG de laatste jaren echter een ongelukkig
vervolg. Door toegenomen concurrentie van zenders als SBS6 en
mismanagent kwam het mediabedrijf in 1996 fors in de verliezen.
Afgelopen jaar leverden de belangen in de tv-stations de aandeelhouders
slechts een bescheiden winst op. Daarnaast zorgde fraude door een aantal
bestuurders van HMG voor slechte publiciteit en noopte de affaire de
aandeelhouders hard in te grijpen. De benoeming van saneerder P. Porsius
zorgde begin dit jaar voor grote arbeidsonrust bij werknemers van vooral
RTL4.
De positie van VNU als aandeelhouder bij HMG werd bovendien extra
gecompliceerd doordat de uitgever eind 1996 een belang kocht in
producent IDTV van Harry de Winter. Bestuursvoorzitter Brentjens zou
diverse pogingen hebben gedaan de nieuwe aanwinst meer programma's aan
zijn eigen zenders te laten leveren, maar stuitte daarbij op de
leveringsafspraak die HMG had gesloten met IDTV-concurrent Endemol. Dat
megacontract, dat Endemol een jaarlijkse afzet van 140 miljoen gulden
garandeert voor een periode van 10 jaar werd overigens door Brentjens
zelf getekend. De woordvoerder van VNU ontkent dat de ,,dubbelpositie''
van VNU een rol heeft gespeeld bij het voorgenomen afscheid van HMG.
,,We hebben ons als aandeelhouder niet bemoeid met de aankoop van
programma's.'' De uitgever heeft gisteren nog eens uitgesproken haar
belang in IDTV te zullen handhaven. Onder druk van haar Britse partner
Chrysalis is VNU afgelopen week echter wel teruggekomen op haar
voornemen de uitbouw van IDTV tot een Europees mediabedrijf onder de
naam CVI voorlopig te bevriezen.
|
NRC Webpagina's
18 APRIL 1998
|