U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  


VNU wil uit commerciële tv stappen

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 18 APRIL. De Nederlandse uitgever VNU wil alsnog af van haar belang in de Holland Media Groep (HMG), het bedrijf achter de tv-zenders RTL4, RTL5 en Veronica.

Het pakket van 25 procent staat nu in de etalage. De gisteren bekendgemaakte stap is vooral opmerkelijk omdat VNU anderhalf jaar geleden ook al eens aankondigde haar belang in HMG te heroverwegen. Toen werd bij monde van bestuursvoorzitter drs. J. Brentjens echter nog geconcludeerd dat men de aandelen in portefeuille wilde houden. Ook het belang in de Vlaamse commerciële televisiezender TVM (44 procent) wordt te koop aangeboden. Een woordvoerder van VNU kan zich voorstellen dat de beslissingen ,,voor de buitenwacht op een zigzag-beweging lijkt, maar in werkelijkheid is dat niet het geval''. Volgens VNU ligt er een ,,een strategische overweging'' aan de voorgenomen verkoop ten grondslag. De uitgever is inmiddels sterk gegroeid, vooral door de recente overname van ITT World Directories, de uitgever van Gouden Gidsen in Europa. ,,Omroep is voor ons geen kernactiviteit meer''. VNU heeft naar eigen zeggen nog geen contact met potentiële kopers. De kans is aanwezig dat het Luxemburgse mediabedrijf CLT-Ufa de meerderheid in HMG zal verwerven. Samen met VNU heeft CLT via een tussenconstructie 65 procent van de aandelen in HMG. Daarbij is bedongen dat de Luxemburgers het recht hebben de aandelen van VNU te kopen tegen de hoogst geboden prijs. De vereniging achter Veronica heeft de overige 35 procent van de aandelen in HMG. CLT-Ufa had gisteren nog geen commentaar op de stap van VNU. HMG was niet bereikbaar voor een reactie.

Volgens VNU is de noodzaak van de belangen in tv-stations verdwenen omdat het bedrijf door de eigen groei minder afhankelijk is geworden van advertenties van grote merken. Eind jaren tachtig dreigde de opkomst van commerciële televisie de dominante positie van VNU op de markt voor publiekstijdschriften nog aan te tasten. Na een plezierige start begin jaren negentig, kende de associatie van de uitgever met de televisiestations van HMG de laatste jaren echter een ongelukkig vervolg. Door toegenomen concurrentie van zenders als SBS6 en mismanagent kwam het mediabedrijf in 1996 fors in de verliezen. Afgelopen jaar leverden de belangen in de tv-stations de aandeelhouders slechts een bescheiden winst op. Daarnaast zorgde fraude door een aantal bestuurders van HMG voor slechte publiciteit en noopte de affaire de aandeelhouders hard in te grijpen. De benoeming van saneerder P. Porsius zorgde begin dit jaar voor grote arbeidsonrust bij werknemers van vooral RTL4.

De positie van VNU als aandeelhouder bij HMG werd bovendien extra gecompliceerd doordat de uitgever eind 1996 een belang kocht in producent IDTV van Harry de Winter. Bestuursvoorzitter Brentjens zou diverse pogingen hebben gedaan de nieuwe aanwinst meer programma's aan zijn eigen zenders te laten leveren, maar stuitte daarbij op de leveringsafspraak die HMG had gesloten met IDTV-concurrent Endemol. Dat megacontract, dat Endemol een jaarlijkse afzet van 140 miljoen gulden garandeert voor een periode van 10 jaar werd overigens door Brentjens zelf getekend. De woordvoerder van VNU ontkent dat de ,,dubbelpositie'' van VNU een rol heeft gespeeld bij het voorgenomen afscheid van HMG. ,,We hebben ons als aandeelhouder niet bemoeid met de aankoop van programma's.'' De uitgever heeft gisteren nog eens uitgesproken haar belang in IDTV te zullen handhaven. Onder druk van haar Britse partner Chrysalis is VNU afgelopen week echter wel teruggekomen op haar voornemen de uitbouw van IDTV tot een Europees mediabedrijf onder de naam CVI voorlopig te bevriezen.

NRC Webpagina's
18 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)