F I L M & V I D E O
|
![]()
![]() Miami Vice Dynasty
Bioscoopagenda Nederland
|
![]() Jeroen Krabbé
Door DANA LINSSEN
Opgeleid als theateracteur aan de Amsterdamse toneelschool kwam Krabbé's grote doorbraak met Soldaat van Oranje (1977). Toen al ging de waardering voor zijn spel gelijk op met die voor zijn typisch Hollandse 'doe-maar-gewoon'-mentaliteit. Zo schreef hij toen hij zelf wat krap bij kas zat samen met Marjan Berk een kookboekje voor de smalle beurs en keerde hij na wat mindere filmrollen begin jaren tachtig 'gewoon' terug naar het theater om een nieuwe versie van Het dagboek van Anne Frank te regisseren. Na het daaropvolgende wereldwijde succes van De vierde man (1983) was Krabbé klaar voor de grote oversteek. Gastrollen als non-descripte Europese, en in Amerikaanse ogen dus per definitie exotische schurken in televisieseries als Miami Vice en Dynasty waren een voorproefje voor actiefilms, oorlogsdrama's en natuurlijk de rol van Russische generaal in The Living Daylights (1987) tegenover de eerste James Bond-vertolking van Timothy Dalton. In 1991 speelde Krabbé de man van Barbra Streisand in The Prince of Tides. Ondertussen keerde hij even terug naar Nederland voor de hoofdrol in de televisieserie Willem van Oranje, waarin zijn drie zoons Martijn, Jasper en Jacob in kleine bijrollen zijn te zien. Halverwege de jaren tachtig manifesteerde Krabbé zich ook als kunstschilder. Voor zijn filmregiedebuut Left Lugage combineerde hij al zijn talenten: zijn storyboard omvatte naar verluidt 1300 schetsen en behalve de regie van Carl Friedmans Twee koffers vol (,,een verjaardagscadeautje van Hedy d'Ancona''), nam hij ook de rol van de chassidische meneer Kalman op zich. Krabbé omschreef zichzelf onlangs als een acteur van het Engelse stempel. Hij trekt een jas aan, speelt een rol, doet zijn jas uit en gaat naar huis. Maar het zijn natuurlijk ook zijn altijd licht gekwelde pretoogjes die zijn rollen, en dan vooral zijn Amerikaanse, net dat 'andere' meegeven. In Nederland blijft hij vooral de man die in de loop der jaren teveel ervaring heeft opgedaan in de rol van publiekslieveling. Jeroen Krabbé weet inmiddels zo goed wat de hoogte van het Nederlandse maaiveld is dat zijn buiging naar pers en publiek joyeus is, maar geroutineerd.
|
NRC Webpagina's
1 APRIL 1998
|
Bovenkant pagina |