
S c h a k e l s
The man in the iron mask
Leonardo diCaprio
John Malkovich
Jeremy Irons
Bioscoopagenda Nederland
www.bios.nl
|
T I T E L : |
The Man in the Iron Mask |
R E G I E : |
Randall Wallace |
M E T : |
Leonardo di Caprio, John Malkovich, Gérard Depardieu, Jeremy Irons, Gabriel Byrne, Anne Parillaud, Judith Godrèche |
Drie illustere musketiers
Door HANS BEEREKAMP
In korte tijd heeft de 23-jarige Leonardo di Caprio een sterstatus
bereikt, die in de recente geschiedenis niet meer is voorgekomen sinds
de gekte rond John Travolta in 1977.
Travolta's twee films uit dat jaar, Grease en Saturday Night Fever, zorgden voor een
trendbreuk in het teruglopende bioscoopbezoek in Nederland. Di Caprio,
niet eens genomineerd voor een Oscar, is niet de enige reden dat het
publiek in de hele wereld in de rij staat voor Titanic, maar ik
hoor wel dagelijks mensen - toegegeven, vooral vrouwen en meisjes -
spontaan de lof zingen van 'Leo'.
In wat voor film Di Caprio ook voor het eerst zou verschijnen na
Titanic, het publiek zou er wederom massaal naar toestromen. Het
werd The Man in the Iron Mask, waarin Di Caprio een dubbelrol
speelt van de eveneens 23-jarige koning Lodewijk XIV en diens met een
ijzeren masker getooide, in een kerker wegkwijnende tweelingbroer. De
roman van Alexandre Dumas uit 1850, die deze romantische visie ontvouwt
op de legendarische, historische gevangene uit het eind van de 17de
eeuw, werd al minstens drie keer eerder verfilmd: in 1929 door Allan
Dwan, in 1939 door James Whale en in 1977 door Mike Newell (Four
Weddings and a Funeral). Het verhaal over een persoonsverwisseling, hofintriges en de betrokkenheid van de drie
musketiers van de koning en hun voormalige kompaan D'Artagnan, leent
zich immers uitstekend voor een ouderwetse kostuumfilm met cape en
degen, vochtige kerkers, willige deernen, louche intriganten en een
hechte mannenvriendschap tussen de musketiers: 'Een voor allen, allen
voor een!'
Het debuut van de Amerikaanse regisseur Randall Wallace, eerder de
scenarioschrijver van Mel Gibsons eveneens met Oscars overladen
historische epos Braveheart, is een adequate genrefilm voor het
hele gezin, vol vaart en allure, maar niet bijster origineel. De
grootste verdienste is de wonderbaarlijke verzameling voortreffelijke
steracteurs die Wallace rond Di Caprio wist te verzamelen. Jeremy Irons
als de religieuze Aramis, Gérard Depardieu als de door wijntje en
trijntje geobsedeerde Porthos en John Malkovich als de verbitterde Athos
zijn zonder enige twijfel de meest illustere drie musketiers die ooit in
een film verenigd waren. Je zou hoogstens kunnen tegenwerpen dat het wat
overdreven is om acteurs van dit kaliber in te zetten voor een film van
huishoudkwaliteit.
De delicate trekken van Di Caprio komen wel weer uitstekend tot hun
recht in de verwijfde, maar hardvochtige interpretatie van de jeugdige
Zonnekoning. Wat de fans tekortkomen als hij in de andere rol het
fameuze masker ophoudt, krijgen ze ruimschoots gecompenseerd in de
royale aandacht die het dominante personage geboden wordt. De wonderen
van de moderne filmtrucage staan zelfs enkele scènes toe, waarin
de slechte Di Caprio tegenover de goede Di Caprio staat. Als dat geen
waar voor het geld van de liefhebber is...
In: 54 theaters
|
NRC Webpagina's
25 MAART 1998
|