F I L M & V I D E O
|
![]()
NIEUWSSELECTIE
![]() Anthony Hopkins fan-pagina Bioscoopagenda Nederland www.bios.nl
|
![]() Anthony Hopkins
Door PIETER STEINZ
Deze kameleontische perfectie is overigens niet het resultaat van uitputtend onderzoek naar de context of de motieven van het te spelen personage. Hopkins heeft naar eigen zeggen genoeg aan het scenario; zoals veel van zijn eilandgenoten ziet hij niets in de onder Amerikanen populaire method acting. ,,Ik praatte gewoon zachtjes en bewoog langzaam'', zei hij toen hem gevraagd werd hoe hij zijn rol in The Remains of the Day had aangepakt. De al even poespasloze Laurence Olivier, die Hopkins van 1966 tot 1972 bij het National Theatre in Londen regisseerde, zou trots op hem zijn geweest. Olivier was zijn leermeester, maar Hopkins' leven en carrière doen het meest denken aan die van zijn grote voorbeeld Richard Burton. Net als de eveneens in Zuid-Wales geboren Burton moest de bakkerszoon Hopkins hard vechten om zich te ontworstelen aan zijn lower-class-achtergrond, en kampte hij lange tijd met alcoholverslaving en agressieve buien. En net als Burton in de jaren zestig paart hij een hoge status als klassiek geschoold acteur aan een grote populariteit en box office appeal in Hollywood. Over de reden voor het laatste kunnen we kort zijn. In 1991 speelde Hopkins de mannelijke hoofdrol in Jonathan Demme's gruwelthriller The Silence of the Lambs. Hij won er niet alleen een Oscar mee, maar verwierf zich ook een plaats in de Hall of Fame van Amerikaanse culthelden - als Hannibal 'The Cannibal' Lecter, de op Chianti en mensenvlees verzotte seriemoordenaar die de film afsluit met een inmiddels legendarische mededeling over de telefoon: 'I'm having an old friend for dinner.'
|
NRC Webpagina's
4 MAART 1998
|
Bovenkant pagina |