M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Softwarebedrijven winnaars bij euro
Door MATHIJS SMIT
MANNHEIM, 23 DEC. Wie worden de grote winnaars van de invoering van de euro? Dat vroeg Henning Kagermann, topman van het Duitse automatiseringsbedrijf SAP, zich onlangs af tijdens een congres in Mannheim over de gevolgen van de Economische en Monetaire Unie (EMU). Kagermann ziet kansen voor transportbedrijven, banken, verzekeraars en exportondernemingen. Tot de grosse Gewinner behoort ook zeker de software-branche, merkte hij tevreden op. In 1999 voeren de EMU-landen de euro in als gemeenschappelijke munt. De eerste drie jaar zal de munt nog slechts in 'girale' vorm bestaan. In 2002 komen de euromunten en -biljetten in omloop. De invoering van de munt is in belangrijke mate een automatiseringsprobleem. Overal - in administratie, jaarverslagen, facturering, et cetera - zullen bedragen moeten worden veranderd. De aanpassing van de software voor de euro vergt een gigantische inspanning van met name automatiseringsbedrijven. SAP behoort met Microsoft, Oracle en Computer Associates tot de grootste software-leveranciers ter wereld. SAP levert standaardpakketten waarmee de informatiesystemen van verschillende bedrijfsonderdelen eenvoudig op elkaar kunnen worden aangesloten. Deze geïntegreerde manier van informatieverwerking heeft het softwarebedrijf groot gemaakt. De gebruikers van SAP's producten willen natuurlijk dat hun software op tijd 'euro-proof' is. Op de conferentie in het congrescentrum Rosengarten aan de Friedrichsplatz in Mannheim stelde het bedrijf tweeduizend klanten gerust. De programma's waarmee de SAP-systemen worden aangepast zijn voor een deel al klaar. ,,De aanvullende conversieprogramma's volgen in het tweede kwartaal van volgend jaar, ruim vóór de invoering van de euro'', voorspelt Hans-Joachim Würth, hoofd van het SAP-euroteam. De invoering van de euro heeft ingrijpende gevolgen voor SAP. Volgend jaar verwacht de softwaregigant vier- tot vijfduizend nieuwe werknemers aan te nemen. Tien procent van deze groei hangt samen met het oplossen van de euro- en millenniumproblematiek. ,,Het percentage is ongeveer gelijk aan de verwachte groei van omzet en winst'', schat Würth. Bij SAP werken momenteel zo'n dertienduizend mensen. Het bedrijf had vorig jaar een omzet van 3,7 miljard mark en maakte 567 miljoen mark winst. Dit jaar verwacht de onderneming een winststijging van vijftig procent, de invloed van valutaschommelingen buiten beschouwing gelaten. Dat de invloed van de euro op de software-gigant niet nog groter is, heeft onder meer te maken met de groei van SAP buiten Europa. De onderneming is de laatste jaren sterk gegroeid in de Verenigde Staten, Azië en Australië en verdient daar dit jaar tussen de tien en twintig procent van haar omzet. De angst voor de gevolgen van de financiële crisis op de Aziatische markten leidde recentelijk overigens tot een forse waardedaling van SAP-aandelen. Volgens chef Würth van SAP's euroteam kunnen kleine bedrijven de omslag naar de euro vrij eenvoudig in één keer maken. Grote ondernemingen met ingewikkelde automatiseringssystemen kunnen soms beter voor een gefaseerde aanpak kiezen. De presentatie van vijf medewerkers, die de verschillende afdelingen van de fictieve onderneming 'Euro AG' verbeeldden, toonde aan dat een stapsgewijze benadering tussen 1998 en 2002 software-technisch mogelijk is. Zelf zal SAP, met grote Duitse ondernemingen als Daimler-Benz en Siemens die in Mannheim ook presentaties verzorgden, tot de eerste bedrijven behoren die vrijwel volledig in euro gaan rekenen. In april 1999 gaat het bedrijf om. Alleen de salarisadministratie zal waarschijnlijk tot 2002 nog plaatsvinden in Duitse marken. De boodschap in Stuttgart is duidelijk. SAP is klaar voor de euro; de klanten hoeven zich geen zorgen te maken. Helemaal omdat de aanpassing van de software-pakketten kosteloos is. Toch denkt het softwarebedrijf dat de euro zal bijdragen aan de winststijging. Het bedrijf verwacht dat de geruststellende belofte dat SAP-gebruikers de invoering van de munt zonder Sorge, Ärger und Probleme tegemoet kunnen zien, potentiële klanten zal aantrekken. Bovendien denkt SAP te gaan verdienen aan extra serviceverlening als training en consultancy. En die dienstverlening zullen klanten wel degelijk nodig hebben. Würth: ,,In een Mercedes zonder wielen kun je tenslotte ook niet rijden.''
|
NRC Webpagina's
23 DECEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |