K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
In: 20 theaters. Ranzige moord in het huis van de president
Door BIANCA STIGTER
Murder at 1600 is een film waarbij je hoeft te denken noch te vergeten: je hoeft alleen maar te herinneren. Bijvoorbeeld dat een man die verkleed als schoonmaker een gebouw binnendringt zijn hoofd naar de grond houdt en ontspannen fluit, om na een paar gangen en liften alsnog ontmaskerd te worden. De film heeft een held, een heldin en een groot aantal verdachten van de moord op een blonde secretaresse met borsten, die eerst seks heeft met een buiten beeld blijvende man en dan onder het bloed op een toilet wordt gevonden door een schoonmaakster. De held kennen we dan al, en het is een echte, want in de proloog is verteld dat Wesley Snipes in deze film een rechercheur is die een zelfmoordenaar zijn pistool kan laten inleveren door hem diep in de ogen te kijken. Met Snipes komen we er even later nogmaals achter dat de secretaresse is vermoord in het Witte Huis, dat als huisnummer 1600 heeft (op Pennsylvania Avenue) en waar alle geheime en veiligheidsdiensten die Washington rijk is Snipes tegenwerken. Grootste troef van de film moet zijn dat de Amerikaanse president een van de verdachten is, maar na de hausse aan presidentsfilms zorgt dat gegeven niet meer voor veel opwinding. Van corruptie op het hoogste niveau kijkt ook niemand op, en een president die kutzwager is van zijn eigen zoon is hooguit ranzig. De president lijkt in deze thriller die actiefilm wordt (met achtervolging in de tunnels onder het Witte Huis) ditmaal niet gemodelleerd naar zomaar een machtigste man van de wereld. Acteur Ronny Cox kan een beetje op Jimmy Carter lijken, zoals in de film zelf te controleren valt, want een portret van deze president is het enige dat in Murder at 1600 herkenbaar in de gangen van het Witte Huis hangt. Cox weigert bovendien de Amerikaanse soldaten die Noord-Korea gegijzeld houdt met geweld te bevrijden, een situatie die het gijzelingsdrama in de Amerikaanse ambassade in Teheran in herinnering roept. Met een politieke visie hebben deze verwijzingen overigens niets van doen: regisseur Dwight Little, die eerder de orka-jeugdfilm Free Willy II regisseerde, kan er de plot nog meer mee doen swingen, om uiteindelijk Snipes en de enige geheim agente die de waarheid belangrijk vindt zoals het hoort de Westerse wereld van de ondergang te laten redden. Dat einde waren we heus niet vergeten.
|
NRC Webpagina's
15 OKTOBER 1997
|
Bovenkant pagina |