U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

T I T E L : Murder at 1600
R E G I E : Dwight Little
M E T : Wesley Snipes, Diana Lane, Alan Alda, Daniel Benzali

In: 20 theaters.

Ranzige moord in het huis van de president

Door BIANCA STIGTER
De eerste keer dat je Murder at 1600 ziet, lijkt al snel de tweede, jaren later op de televisie - het is alsof je elk moment weer te binnen zal schieten waar de plot nu weer heen slingert en hoe kon je vergeten dat die man die goed leek toch de engerd was, en andersom?

Murder at 1600 is een film waarbij je hoeft te denken noch te vergeten: je hoeft alleen maar te herinneren. Bijvoorbeeld dat een man die verkleed als schoonmaker een gebouw binnendringt zijn hoofd naar de grond houdt en ontspannen fluit, om na een paar gangen en liften alsnog ontmaskerd te worden.

De film heeft een held, een heldin en een groot aantal verdachten van de moord op een blonde secretaresse met borsten, die eerst seks heeft met een buiten beeld blijvende man en dan onder het bloed op een toilet wordt gevonden door een schoonmaakster. De held kennen we dan al, en het is een echte, want in de proloog is verteld dat Wesley Snipes in deze film een rechercheur is die een zelfmoordenaar zijn pistool kan laten inleveren door hem diep in de ogen te kijken. Met Snipes komen we er even later nogmaals achter dat de secretaresse is vermoord in het Witte Huis, dat als huisnummer 1600 heeft (op Pennsylvania Avenue) en waar alle geheime en veiligheidsdiensten die Washington rijk is Snipes tegenwerken. Grootste troef van de film moet zijn dat de Amerikaanse president een van de verdachten is, maar na de hausse aan presidentsfilms zorgt dat gegeven niet meer voor veel opwinding. Van corruptie op het hoogste niveau kijkt ook niemand op, en een president die kutzwager is van zijn eigen zoon is hooguit ranzig. De president lijkt in deze thriller die actiefilm wordt (met achtervolging in de tunnels onder het Witte Huis) ditmaal niet gemodelleerd naar zomaar een machtigste man van de wereld. Acteur Ronny Cox kan een beetje op Jimmy Carter lijken, zoals in de film zelf te controleren valt, want een portret van deze president is het enige dat in Murder at 1600 herkenbaar in de gangen van het Witte Huis hangt. Cox weigert bovendien de Amerikaanse soldaten die Noord-Korea gegijzeld houdt met geweld te bevrijden, een situatie die het gijzelingsdrama in de Amerikaanse ambassade in Teheran in herinnering roept. Met een politieke visie hebben deze verwijzingen overigens niets van doen: regisseur Dwight Little, die eerder de orka-jeugdfilm Free Willy II regisseerde, kan er de plot nog meer mee doen swingen, om uiteindelijk Snipes en de enige geheim agente die de waarheid belangrijk vindt zoals het hoort de Westerse wereld van de ondergang te laten redden. Dat einde waren we heus niet vergeten.

NRC Webpagina's
15 OKTOBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)