K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
In: Alfa 2, Amsterdam; Cinerama 5, Rotterdam. Happy ends in een zomerzotheid uit het somberste Sussex
Door BIANCA STIGTER
Cold Comfort Farm is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1932 van de Engelse schrijfster Stella Gibbons. Hoofdpersoon is Flora Poste, een meisje dat ook schrijfster wil worden - op haar 53ste wil ze een boek geschreven hebben dat net zo goed is als het beste van Jane Austen. Als Poste in het Londen van de jaren dertig arm en wees wordt, vindt ze dat eigenlijk niet erg: een verblijf bij een gek familielid kan immers stof opleveren voor haar grote roman. Van al haar familieleden kiest Poste de meest afschuwelijk klinkende uit, en in de trein op weg naar Cold Comfort Farm in somber Sussex begint ze al aan haar boek, half zinnen overschrijvend uit beroemde Engelse romans, waarin wezen zo vaak een hoofdrol spelen (denk aan Jane Eyre, aan Mansfield Park, aan Middlemarch - gewone gezinnen waren in de literatuur van de negentiende eeuw net zo zeldzaam als nu in de Donald Duck). Aangekomen op de vervallen boerderij zijn haar ooms en tantes en neven en nichten zo kleurrijk als ze zich maar wensen kan. Oma Starkadder komt al jaren haar kamer niet uit omdat ze ooit iets verschrikkelijks heeft gezien in de houtschuur, Elfine verkleedt zich als elfje en zegt op de heide gruwelijk romantische poëzie op en Seth is een stier die alle meiden zwanger schopt en liever naar de bioscoop gaat dan ploegt. Cold Comfort Farm het boek is een goedmoedige satire op de Engelse literatuur en omdat er de laatste tijd zoveel (televisie-)films naar die literatuur zijn gemaakt (van Sense and Sensibility tot Clueless), kan Cold Comfort Farm de film dat ook zijn. Flora Poste is een op hol geslagen Emma die niet het leven van één zielenpoot wil verbeteren, maar dat van allemaal. John Schlesingers ambitie is in Cold Comfort Farm minder groot dan in films als Midnight Cowboy en Marathon Man, maar hij wentelt zich met plezier in de aangeleverde clichés. Bij het aandikken kreeg hij hulp van fijne Britse acteurs, die met een stalen gezicht verlekkerd een dimensie vertolken. Ian McKellen (Richard III) is een oude boer die liever hellepreken houdt, Joanna Lumley (Absolutely Fabulous) de Londense societyvriendin van Poste die bh's verzamelt en komiek Stephen Fry (A Bit Of Fry and Laurie) een bewonderaar van Flora die wil bewijzen dat de romans van de zusters Brönte eigenlijk door hun broer Branwell zijn geschreven. Nieuwkomer Kate Beckinsale is als 'Robert Poste's child', zoals ze door de Starkadders steevast genoemd wordt, de motor van de film en ze is zo fris, naïef en voortvarend als meisjes in een zomerzotheid moeten zijn. Poste's hoogmoed komt gelukkig niet voor de val, alleen haar literaire ambities moet ze laten varen. De gouden schijf waar ze zo graag over schrijft gaat bijna onder als ze in een privévliegtuigje haar eigen toekomst als bruid tegemoet vliegt.
|
NRC Webpagina's
9 JULI 1997
|
Bovenkant pagina |