E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s
|
Advies: Hef monopolie van loodsdienst op
Door een onzer redacteuren
Dit staat in een advies dat vanmiddag zou worden aangeboden aan minister A. Jorritsma (Verkeer en Waterstaat). De minister vroeg twee jaar geleden om het advies na aanhoudende kritiek uit de Tweede Kamer over het functioneren van de loodsdiensten. De loodsen werden in 1988 formeel geprivatiseerd door toenmalig minister N. Kroes van Verkeer en Waterstaat. Oogmerk was de efficiency van de loodsen te verhogen en de kosten van de overheid te beperken. Later stelde de Algemene Rekenkamer in diverse rapporten dat de kosten met tientallen miljoenen door de privatisering waren toegenomen. Reden was volgens de Rekenkamer dat de loodsen over een monopolie beschikten, waardoor van marktwerking geen sprake was. De inkomens van de loodsen stegen met tientallen procenten, aldus de Rekenkamer. De adviescommissie, onder leiding van de Tilburgse hoogleraar bestuurskunde P. Frissen, stelt dat het loodsenmonopolie moet worden ,,beëindigd''. Loodsen moeten voortaan ,,onder condities van mededinging'' in iedere denkbare haven kunnen werken, aldus de commissie. Ook stelt de commissie voor de bestaande kruissubsidiëring, waarbij loodsen uit grote havens bijdragen aan de kosten van collega's in kleine havens, wordt opgeheven. De kosten die daarmee zijn gemoeid, zo'n veertig miljoen gulden, moeten worden betaald door de overheid. De commissie wil marktwerking stimuleren door per regio verschillen in tarieven en veiligheidsvoorschriften toe te staan. Hiervoor worden regionale bestuursorganen gevormd met participatie van het bedrijfsleven. De minister van Verkeer en Waterstaat is dan niet langer verantwoordelijk voor de loodsen. Een onafhankelijke nationale Raad van Toezicht moet gaan controleren of de regionale organen goed functioneren, aldus de commissie.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |