M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Reclamebestedingen acht procent hoger
De sportbladen profiteerden vooral van grote evenementen zoals het EK-voetbal en de Olympische Spelen. De stijging bij de jeugdbladen verklaart BBC door het verschijnen van nieuwe titels. Dagbladen zagen de omzet aan advertenties met 120 miljoen toenemen. Radio behaalde een stijging van 13 procent. Dat kwam vooral door de komst van nieuwe zenders. De grootste verliezer was de bioscoopreclame. De bioscopen vingen volgens BBC overigens het verbod op tabaksreclame goed op. In 1995 was die nog goed voor 27 procent van de omzet. De omzetdaling over 1996 bedroeg slechts 16 procent. Het marktaandeel van de dagbladen steeg met 1,1 procent tot 25 procent. Waarmee ze de lijn van 1995 voortzetten. Wist de televisie in 1995 haar marktaandeel nog te handhaven, vorig jaar nam dat af met 1,4 procent tot 40,5 procent. Radio profiteerde van het verlies bij televisie met 0,3 procent winst. Tijdschriften zetten de daling van hun marktaandeel om in een stijging van 0,1 procent. Buitenreclame groeide minder dan gemiddeld. De reclamebestedingen stegen de periode van 1991 tot 1996 van 2.640 miljoen tot 4.163 miljoen gulden.
|
NRC Webpagina's
3 MEI 1997
|
Bovenkant pagina |