U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

HMG mag verder van Euro-Commissie

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 18 JULI. Het televisiebedrijf Holland Media Groep (HMG), dat de zenders RTL4, RTL5 en Veronica exploiteert, krijgt toestemming in aangepaste vorm verder te gaan. Daarover heeft de Europese Commissie gisteren een definitief besluit genomen.

In september vorig jaar zette commissaris Van Miert van mededingingszaken HMG de voet nog dwars omdat hij vreesde dat de mediagroep te dominant zou worden op de Nederlandse televisie- en advertentiemarkt. Minister Wijers van Economische Zaken had hem om een onderzoek gevraagd.

Aanvankelijk was HMG opgericht door de Haarlemse uitgever VNU, het Luxemburgse mediabedrijf CLT (samen de partijen achter RTL4), de omroep Veronica en Nederlands grootse tv-producent Endemol. Vooral de deelname van de laatste was Van Miert een doorn in het oog. In reactie op de beslissing van Van Miert besloot Endemol het samenwerkingsverband de rug toe te keren, waarna de overgebleven partijen in Brussel bleven onderhandelen over de voorwaarden waaronder HMG wel gestalte mocht krijgen.

Aanvankelijk wilde Van Miert dat RTL5 zou worden verkocht omdat de drie zenders gezamenlijk een te groot marktaandeel op televisie- en daarmee de advertentiemarkt zouden krijgen. Onder invloed van de komst van nieuwe concurrerende zenders als SBS6 en TV10 en de tegenvallende kijkcijfers voor Veronica, bleek Van Miert bereid toestemming te verlenen voor de omvorming van RTL5 van een algemene zender naar een gespecialiseerde nieuwszender met een kleiner marktaandeel.

Volgens de Europese commissie ontstaat er nu ,,meer ruimte'' voor concurrerende algemene zenders, aldus een gisteren verspreid persbericht. ,,HMG zal ook de mogelijkheid verliezen om RTL5 als een 'vechtkanaal' te gebruiken wat kan worden ingezet om direct te reageren op de programmering van concurrerende kanalen'', aldus de Commissie. Van Miert verwacht dat het totale marktaandeel van HMG op de advertentiemarkt zal dalen tot ongeveer 50 procent, het percentage dat RTL4 en 5 voor de totstandkoming van HMG bezaten. Volgens een woordvoerder van HMG zit de groep daar nu nog ,,iets boven''. Van de kijkers stemt gemiddeld ruim 37 procent op de drie zenders af. Voor de drie publieke netten ligt dat percentage op bijna 41 procent.

Over het de plannen voor het nieuwe RTL5 wil HMG nog niet veel kwijt. Volgens de woordvoerder wordt gewacht op de precieze voorwaarden die Van Miert gaat stellen. Het is de bedoeling dat de zender ,,vaste nieuwsblokken en achtergronden van het nieuws'' gaat brengen. Bovendien moet er met zogenaamde 'regionale vensters' ruimte gecreëerd worden voor regionaal nieuws. ,,Als iemand het kan, zijn wij het'', aldus de woordvoerder. ,,We hebben de beste tv-nieuwsredactie.''

NRC Webpagina's
18 JULI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)