U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    V O O R P A G I N A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Vliegramp Eindhoven: 32 doden

Door onze redacteuren
EINDHOVEN/ROTTERDAM, 16 JULI. Bij een ongeluk met een Hercules C 130-transportvliegtuig van de Belgische luchtmacht op het vliegveld van Eindhoven zijn gisteravond 32 militairen om het leven gekomen. Het waren de vier bemanningsleden uit België en 28 leden van de fanfare van de Nederlandse landmacht die waren gelegerd in twee kazernes in Vught. Negen passagiers raakten zwaar gewond. Alle slachtoffers waren vanmorgen geïdentificeerd.

De oorzaak van de ramp wordt niet onderzocht door de Raad voor de Luchtvaart, maar door een commissie van militaire en burgerspecialisten, onder Belgische leiding. In artikel 1 van de Luchtvaartongevallenwet wordt een uitzondering gemaakt voor militaire toestellen. Het vliegtuig, afkomstig uit Italie, had 41 passagiers aan boord. Het was gistermorgen vroeg vertrokken van Melsbroek bij Brussel voor een vlucht naar Eindhoven, daarna doorgevlogen naar Twente en vervolgens naar Villafranca in Noord-Italie. Korte tijd later werd koers gezet naar Rimini en daarna weer naar Eindhoven. De slachtoffers zijn voornamelijk jonge beroepsmilitairen (,,tussen de 20 en 30 jaar''), die deel uitmaakten van het fanfarekorps van de Koninklijke Landmacht. Over de oorzaak van het ongeluk bestaat nog onduidelijkheid. Het onderzoek hiernaar kan worden bemoeilijkt doordat er geen zwarte doos aan boord was. Twee ooggetuigen, beiden leden van de zweefvliegclub die op dat moment op het vliegveld waren, hebben het toestel kort voor de landing een wat ze noemen ,,steile dalende bocht'' zien maken. Volgens beiden leek het erop dat het een zogenoemde touch-and-go maakte, wat wel vaker gebeurt op militaire vliegvelden. Minister-president Kok brak zijn vakantie af en bracht met staatssecretaris van defensie Gmelich Meijling een bezoek aan de rampplek. Ook minister Voorhoeve keerde terug van vakantie. Koningin Beatrix betuigde haar deelneming met de nabestaanden vanaf haar Italiaanse vakantieadres.

Het ongeluk gebeurde om drie over zes. Bevelhebber luitenant-generaal Droste van de luchtmacht zei dat er ,,pas na de landing iets mis is gegaan''. De (militaire) luchtverkeersleider heeft volgens de generaal niks bijzonders gezien vóór de landing. ,,Die leek goed te gaan maar daarna is het vliegtuig in een zeer ongebruikelijke houding terechtgekomen'', aldus Droste.

Door een groot gat in de romp ging het eerste team van vijftig brandweerlieden naar binnen, die er in slaagden om een aantal gewonden naar buiten te brengen. Op dat moment was de brand, waardoor volgens Van Dijke de cockpit was geblakerd, al geblust.

Ooggetuigen berichten dat de hulpverlening zeer traag op gang is gekomen. Omdat de zijpoort van het vliegveld was afgesloten en niemand het hek opende duurde het bijna vijftig minuten voordat de politie en brandweer de plek van het verongelukte vliegtuig konden bereiken. Dat zegt één van de ooggetuigen. ,,De brandweer die van buiten de basis moest komen, heeft ruim twintig minuten rondjes moeten rijden''. Deze getuige werkt zelf op het vliegveld: ,,Om iets over zessen zagen we eerst een zwarte rookpluim en daarna grijze rook''. Het bleef stil op de luchthaven en omdat er geen alarmmelding kwam, werd er volgens haar aanvankelijk gedacht , ,dat het toestel door zijn poten was gezakt.''

NRC Webpagina's
16 JULI 1996


Nu kunt u ook wonen
in het ultieme
Glazen Huis.

Hier wordt glas toegepast
in haar meest pure vorm,
zelfs de draagconstructie
is van glas.
Klik hier voor
meer informatie.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)