M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Compaq wil met pc-tv de huiskamer in
Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
,,Wij introduceren onze pc-tv in 1997'', zegt Susan Vinci, directeur van marketplanning in de consumentendivisie. van Compaq. ,,In de VS kondigden wij twee maanden geleden samenwerking aan met Thomson, die de RCA-naam gebruikt en in Europa zoeken we nog naar een partner.'' Vinci geeft toe dat Compaq graag samen wil met Philips en dat er ook gesprekken gaande zijn. ,,Wij maken pc's en we zijn nummer 1'', zegt Vinci laconiek. ,,We zoeken in Europa een partner die nummer 1 is in televisies.'' Compaqs winstgroei stagneerde vorig jaar en het bedrijf, dat een jaaromzet heeft van 14 miljard dollar, kondigde twee weken geleden dan ook een reorganisatie aan. In mei presenteerde Compaq nieuwe servers onder de naam Proliant, vorige maand presenteerde Compaq zijn nieuwe portables onder de naam Armada en alle consumentenprodukten komen nu onder de naam Presario. Om de ontwikkelingen op de markt bij te houden geeft het bedrijf meer aandacht aan Internetprodukten en servers, zwaardere computers die netwerken bedienen. Compaq wil zijn sterke positie in het bedrijfsleven behouden maar vergeet de particuliere consument niet. Volgens Vinci zal de pc een andere functie gaan krijgen voor de particulier. Compaq stelt zich voor dat een huishouden een of meer terminals zal hebben en dat die aangesloten zijn op een computer. De terminals zijn ook televisies en moeten dus in de huiskamer niet misstaan. Compaq echoot daarmee de industrietrend naar convergentie van pc en tv. Het is niet toevallig dat consumentenelectronicafabrikant Sony vorige maand aankondigde pc's te gaan maken. Compaq had voorheen een keur aan merken zoals Contura, Prolinea, Deskpro en LTE. Zelfs binnen het bedrijf was er verwarring over de merknamen zodat het duidelijk mag zijn dat de consument het al helemaal niet meer kon volgen. Het was ook duur om voor al die merken advertentietijd en -ruimte te kopen. ,,Onze klanten hebben ons laten weten wat ze willen en ze houden het 't liefst simpel'', zegt Mike Winkler, die hoofd is van de portables-divisie van Compaq. ,,We geven toe dat we even de draad kwijt waren en we zijn in portables dan ook geen marktleider. Uiteraard denken we die positie wel te kunnen veroveren.'' Armada mag in Europa doen denken aan een verslagen vloot van Spaanse oorlogsschepen, Compaq zag in een Amerikaanse encyclopedie dat Armada betekent: grote groep bewegende dingen. Compaq denkt met Armada in te kunnen lopen op Toshiba, de portable-specialist en marktleider. Portables maken op dit moment 18 procent uit van de pc-markt maar de groei gaat harder dan die van desktops, namelijk 25 tot 30 per jaar. De groei voor pc's in zijn geheel wordt geraamd op 16 tot 18 procent. Ook de winstmarge is voor producenten op de portable hoger, wat het een aantrekkelijk produkt maakt. Wat er in de huiskamer komt, lijkt voor Compaq duidelijk maar het bedrijf weet nog niet goed wat de zogeheten netwerkcomputer (nc) gaat doen. Bohren denkt niet dat een nc haalbaar is voor 500 dollar. Consumenten willen toch bepaalde accessoires op hun computer en dan kost het al gauw meer. Bohren: ,,Goedkope pc's van laten we zeggen 700 dollar hebben de toekomst.'' Een andere trend is het ontstaan van pc's die draagbaar en handzaam zijn maar ook zeer krachtig. De pc voor de zakenreiziger bijvoorbeeld moet een 'flat panel' hebben, licht zijn maar gemakkelijk informatie kunnen opvragen. Telecommunicatiemogelijkheden moeten er deel van uitmaken en ook andere toepassingen als CD-Rom moeten erop werken. ,,Het zou best kunnen dat we ons verwijderen van de desktop'', zegt Bohren, ,,maar we denken ook dat mensen meerdere apparaten hebben. Dus thuis of op hun werk een desktop maar onderweg een portable. Misschien komt de hand-pc of portemonnee-pc van het type Newton toch weer sterk terug.'' Volgens Compaq moet de communicatie tussen de verschillende pc's waar iemand mee werkt gemakkelijker worden. ,,Niemand houdt zijn agenda op een pc bij als je telkens je portable moet bijwerken en vice versa'', zegt Bohren. Opvallend is dat de overgang naar snellere pc's wordt gedreven door de vraag van consumenten en niet van bedrijven, hoewel die laatste groep uiteindelijk economisch gezien het meest interessant is. Datzelfde zal straks ook gelden bij het introduceren van de nieuw vormgegeven Presario's. Eerst kopen partculieren ze. Dan praten ze er op hun werk over. Bohren: ,,In bedrijven zeggen ze eerst: moet dat nou? Het is zo duur. Daarna gaan ze toch overstag.''
|
NRC Webpagina's
16 JULI 1996
|
Bovenkant pagina |