Terug naar overzicht
|
Portals
Nieuwe portals
Portals trekken miljoenen bezoekers per dag, die advertentie-inkomsten opleveren en inzicht bieden in het gedrag van Internetgebruikers. Voor veel mediaconglomeraten en IT-bedrijven is dat een goede reden om zelf een toegangspoort te onderhouden. De laatste tijd zijn er dan ook veel nieuwe portals ontstaan. Go van Disney onderscheidt zich wat inhoud en vorm betreft nauwelijks van de rest. Hetzelfde geldt voor Snap van NBC, Netcenter van Netscape en Start van Microsoft. Een uitzondering is Zap, een portal voor e-zines en virtuele gemeenschappen, eigendom van een oliebedrijf. 29 januari 1999
AltaVista Van de grote zoekmachines lijkt AltaVista tot nu toe het minste op een portal. De zoekfunctie staat nog steeds centraal op de openingspagina. AltaVista bestaat uit verschillende zoekmachines, voor webpagina's, nieuwsgroepen, foto's, vacatures en aandelen. Naast zoeken biedt AltaVista nieuws van ABC, een bescheiden webindex en gratis e-mail. Verwacht wordt dat AltaVista binnenkort meer op een portal gaat lijken, nu moederbedrijf Compaq bekend heeft gemaakt met de zoekmachine naar de beurs te willen gaan. (www.altavista.com) 28 januari 1999
Nederlandse portals In Nederland zijn nog weinig portals. Wie iets op het nationale deel van het Web zoekt, kan terecht bij Ilse
(www.ilse.nl) of Vindex (www.vindex.nl). Beide zoekmachines
indexeren alleen Nederlandse websites. Vindex biedt Internetnieuws en
Ilse medianieuws en gratis e-mail. Het Amerikaanse Lycos heeft
een aparte versie voor de Nederlandse markt met o.a. een vacaturegids en
gratis homepages (www.lycos.nl). Hun zoekmachine is van matige
kwaliteit. 27 januari 1999
Excite Hoewel gedacht wordt dat Excite 6,7 miljard dollar waard is, blijft het een middelmatige zoekmachine. Wie
Excite wil gebruiken krijgt, na een (gratis) registratie, ongevraagd
een persoonlijke homepage en een e-mail adres. Wie - nieuwsgierig
geworden - zijn mail wil bekijken, krijgt een serie contactadvertenties
met foto voorgeschoteld. Zoeken bij Excite levert bovendien beduidend
minder goede resultaten op dan bij AltaVista of HotBot.
(www.excite.com) 26 januari 1999
Yahoo!
Toen portals nog gewoon zoekmachines heetten, waren het saaie
sites met één duidelijke functie. Tegenwoordig bieden
portals behalve een zoekfunctie ook nieuws, gratis e-mail en spelletjes.
De oudste zoekmachine van het web, Yahoo!, heeft zoveel extra's dat ze
niet meer op de openingspagina passen. Door het nieuwsaanbod,
samengesteld uit berichten van de BBC, CNN en Reuters, is het een van de
beste actualiteiteitensites van het web (www.yahoo.com) 25 januari 1999
|
NRC Webpagina's
JANUARI 1999
|