Hoogleraar filantropie Schuyt over programma van SBS6
'Ingetogen hulpactie voor Volendam'
Gisteravond zond een
commerciële omroep voor het eerst in haar eentje een tv-hulpactie
uit. Hoogleraar filantropie Theo Schuyt vond 'Hart voor Volendam' van
SBS6 mooi ingetogen van opzet.
Door onze redacteur Danielle Pinedo
ROTTERDAM, 24 APRIL. Premier Kok sprak gisteravond tijdens een
grootscheepse televisieactie van SBS6 voor de slachtoffers van de
café-brand in Volendam over "een hartverscheurende ramp". Nog
geen dag eerder was bekend geworden dat de rijksoverheid geen geld zal
uitkeren aan de slachtoffers van de nieuwjaarsbrand in café 't
Hemeltje. Dat wil zeggen: geen compensatie in het kader van de Wet
tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen. Het ministerie van
Binnenlandse Zaken onderzoekt nog "óf en in welke vorm" er geld
kan worden gegeven aan de slachtoffers.
Koks opmerking was niet het enige opvallende aan de twee uur durende
inzamelingsactie Hart voor Volendam. De aandacht van het publiek
bleef voor een groot deel uit bij deze eerste tv-actie van een
commerciële omroep. De actie trok nog geen miljoen kijkers: 400.000
minder dan de inzamelingsactie Help Turkije (van TV2 samen met
SBS), die in 1999 liefst tachtig miljoen gulden opbracht.
Om de avond toch nog een beetje te redden maakten presentator Robert Ten
Brink en zijn mede-presentator Wendy van Dijk gaandeweg steeds minder
bezwaar tegen het noemen van bedrijfsnamen. Nadat Blokker en Bart Smit
elk 50.000 gulden hadden toegezegd, volgde een uitgebreid telefonisch
onderhoud met een Rabobank-medewerker. Die meldde dat de bank vijf jaar
lang 200.000 gulden zal doneren, waarop Ten Brink andere banken maande
"vooral het goede voorbeeld van de Rabobank te volgen".
Ondanks de tegenvallende opbrengst en de matige kijkcijfers, voldeed
Hart voor Volendam volgens Theo Schuyt, die binnenkort het ambt
aanvaardt van buitengewoon hoogleraar filantropie aan de Vrije
Universiteit in Amsterdam, aan vrijwel alle voorwaarden die nodig zijn
voor een goed opgezette inzamelingsactie.
Schuyt somt op: het programma werd op prime time uitgezonden,
diverse Bekende Nederlanders, onder wie Marco Borsato, Youp van 't Hek
en André Hazes ondersteunden de actie, de presentatoren
creëerden een 'familiegevoel' door alle segmenten van de Volendamse
gemeenschap aan het woord te laten.
Bovendien werd kijkers voldoende duidelijk gemaakt dat hun bijdrage
telde omdat de slachtoffers voor veel zaken geen aanspraak kunnen maken
op hun verzekering of een rijksbijdrage. Belangrijk was volgens hem ook
dat de organisatie niet te laag, maar ook niet te hoog inzette. Schuyt:
"Er werd consequent gevraagd om een bedrag van vijftig gulden: een
gulden voor ieder jaar dat de slachtoffers statistisch gezien nog te
leven hebben, en dus hulpbehoevend zijn. Houd je een streefgeval van
tien miljoen aan, dan haken kijkers sneller af."
Dat de uitzending uiteindelijk een mager resultaat opleverde wijdt
Schuyt vooral aan het feit dat SBS6 de afgelopen weken veel te weinig
aandacht vroeg voor de inzamelingsactie. "Ik heb wat in mijn omgeving
rondgebeld, maar slechts een enkeling was op de hoogte van het
initiatief." Ook had de omroep gedurende de tv-actie beter geen
commercials kunnen uitzenden, meent hij, een evident nadeel van een
inzamelingsactie door een commerciële omroep. "Reclame voor
badprodukten na een interview met een overlevende getuigt niet echt van
goede smaak." Verder vindt hij het "onbegrijpelijk" dat de presentatoren
tijdens de uitzending geen 'tussenstanden' bekendmaakten. "Dat is
hét middel om mensen tot geven aan te zetten. Als je hoort dat de
miljoen bijna binnen is, ben je nu eenmaal eerder geneigd te bellen,"
aldus Schuyt. Volgens een woordvoerder van SBS6 paste "smijtwerk met
bedragen niet binnen de opzet van het programma dat maatschappelijke
betrokkenheid wilde tonen."
Nederlanders geven jaarlijks 5,3 miljard gulden weg aan goede doelen,
ofwel 0.75 procent van het Bruto Binnenlands Product. Het gaat zowel om
giften van huishoudens, legaten, geldwervende fondsen als het
bedrijfsleven. Nog geen vijf procent daarvan wordt opgehaald door middel
van tv-acties als Hart voor Volendam. De rest wordt geworven via
collectes, mailingsacties, nalatenschappen, donaties, adopties,
loterijen en prijsvragen.
De meerwaarde van tv-acties is volgens Schuyt dat ze in
één keer veel geld opleveren. Zo bracht de Rwanda-actie in
1994 73 miljoen op en werd voor Albanese vluchtelingen in Kosovo in 1999
100 miljoen gulden overgemaakt - de grootste opbrengst ooit. Had een
televisie-actie voor Volendam bij de publieke omroep meer geld
opgebracht? "Ja", denkt Schuyt, "Linda de Mol had het bij de Tros
waarschijnlijk beter gedaan." Maar dat neemt niet weg dat SBS6 een pluim
verdient. "De actie was mooi ingetogen. Dat moet je ze nageven."