BERLIJN, 9 APRIL. Dat de ruwe sfeer in Berlijn schrijvers prikkelt,
wist de grootste Duitse dichter al. ,,Schrijf me, zo onverbloemd
mogelijk'', droeg Goethe een oude vriend aan de Spree op, ,,dat siert
jullie Berlijners toch altijd het meest.''
Ook voor Giovanni di Lorenzo (40), de hoofdredacteur van Der
Tagesspiegel in Berlijn, is het schrijverstalent van zijn
redacteuren van wezenlijk belang. Voor de nieuwe hoofdredacteur staat
er veel op het spel. In de hoofdstad woedt een hevige krantenoorlog en
Der Tagesspiegel wil als de 'nummer één' uit
de strijd te voorschijn komen.
Geen stad in Duitsland kent zoveel kranten als Berlijn. Tien dagbladen
verschijnen er 's morgens; Der Tagesspiegel en de
Berliner Morgenpost ook op zondag. Nu de verhuizing van
regering en parlement nadert, wordt de concurrentieslag heviger, want
ook de grote landelijke kranten breiden hun berichtgeving over Berlijn
uit.
,,Wie zich dit jaar verslaapt, hoeft niet meer wakker te worden'', zegt
Di Lorenzo in zijn werkkamer aan de Potsdamer Strasse. ,,Dit is het
cruciale jaar waarin de bakens worden verzet.'' De komende maanden
strijken zo'n 60.000 ambtenaren, diplomaten, lobbyisten en
correspondenten uit Bonn in de hoofdstad neer. De meesten willen zich
op een Berlijnse krant abonneren. Het is dringen om de gunst van de
'Neuberliner'.
De Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ)
investeert miljoenen mark in extra Berlijn-pagina's. Tegelijk met de
opening van de Rijksdag, op 19 april, lanceert de
Süddeutsche Zeitung uit München zijn Berlijn-
offensief. Die Welt publiceert dagelijks al een Berlijn-
bijlage. Onder het motto 'het is een natuurlijke impuls voor een
journalist om daar te zijn waar de muziek klinkt', heeft ook het
weekblad Die Zeit uit Hamburg een deel van de redactie
naar Berlijn verplaatst.
Voor de bestaande Berlijnse kranten, die niet bijzonder floreren, wordt
het krap. Om iedere nieuwe lezer wordt gevochten en de komst van de
landelijke bladen maakt Berlijnse hoofdredacteuren, wier belangrijkste
journalisten worden weggekocht, onrustig.
Daarom heeft de uitgever van Der Tagesspiegel, het
Holtzbrinck-concern, Giovanni di Lorenzo aangetrokken, de sterspeler
van de Süddeutsche Zeitung. Hij is het geheime wapen
van Der Tagesspiegel. Hij is intelligent, origineel en
met zijn mediterrane flair (,,papa is Italiaan, mama Duitse''), die hij
in zijn talk-show op televisie etaleert, is Di Lorenzo een Promi
geworden, een prominente persoonlijkheid.
Toen in 1992 buitenlanders door neonazi's werden gedood, organiseerde
hij met vrienden een protestactie (Lichterkette) in
München. De open democratie in Duitsland verdedigt hij met verve.
,,Welk land heeft zoveel buitenlanders in hoge functies'', zegt hij en
verwijst naar bedrijven, de opera, het concertgebouw en naar de eigen
krant.
Voor een verschijnsel als Internet als concurrent is hij helemaal niet
bang. ,, Het is al lastig genoeg als je vriendin 's morgens vroeg tegen
een krant aankijkt. Het beeldscherm is een reden tot echtscheiding.''
Di Lorenzo wil niet meedoen aan de trend naar kortere stukken (,,er
zijn alleen goede en slechte verhalen'') en zet bovenal in op
kwaliteit. Der Tagesspiegel wil hij ,,sneller, grappiger
en origineler'' maken. En Der Tagesspiegel moet een krant
worden voor heel Duitsland. Bijna tien jaar na de hereniging, wordt de
krant - die zich vergelijkt met liberale Europese kranten als El
País, Le Monde en NRC
Handelsblad - nog altijd hoofdzakelijk door West-Berlijners
gelezen. In het oosten van de stad krijgt de krant nauwelijks voet aan
de grond.
,,De Muur is weg, maar de mediamuur is nog levensgroot aanwezig'', zegt
Di Lorenzo. Wessies lezen Der Tagesspiegel, Ossies de
Berliner Zeitung, ook al is deze na de hereniging door
Bertelsmann in een 'Westers' jasje gestoken. ,,Oost- en West-Berlijners
komen nauwelijks in het andere deel van de stad. Ze voelen zich
vervreemd, ze staan met hun rug naar elkaar, sluiten zich af, zijn bang
en onzeker.'' Di Lorenzo ziet het als taak van Der
Tagesspiegel deze mentale muur enigszins te slechten, zodat ook
Oost-Berlijners zijn krant gaan lezen. Daarom is de Berliner
Zeitung zijn belangrijkste rivaal. ,,De werkelijke krantenstrijd
in Berlijn speelt zich tussen deze twee kranten af.'' Het lijkt een
ongelijke strijd. Met een oplage van 208.000 is de Berliner
Zeitung veel groter dan Der Tagesspiegel met zijn
132.000 lezers. Maar Di Lorenzo heeft hoop. ,,Elk jaar verliest de
Berliner Zeitung duizenden lezers. Als enige Berlijnse
krant krijgen wij er nieuwe abonnees bij. Nee, in de strijd der
giganten zullen wij beslist niet ondergaan.''