Theaterman gruwelt van Berlijn-hype
Door onze correspondent MICHELE DE WAARD
Dit jaar verhuizen de Duitse politici van
Bonn naar Berlijn. Regisseur Schlingenschief over `De Berlijnse
Republiek'.
Het begon zo hoopvol voor Gerhard en Doris Schroder. Op de
verkiezingsavond stonden zij nog hand in hand met het SPD-team in hun
huiskamer. Maar na 100 dagen regeren is in de Berlijnse Republiek de
vertwijfeling toegeslagen. Minister Joschka Fischer is afgeknapt,
cultuur-commissaris Michael Naumann wordt waanzinnig van het
Holocaust-monument, Doris is gearresteerd en Schroder zelf raakt in de
ban van Wagner.
Europa is af, het land is bankroet en aan de wensen van de vele
briefschrijvers kan hij niet voldoen. ,,Iedereen wilde een nieuw begin,
maar hoe kan ik met iets beginnen wat van meet af aan al ten einde was.
Ik heb geen ideeen meer'', roept de kanselier wanhopig en gaat in
Namibie op zoek naar een Neue Mitte.
In de Berlijnse Republiek van regisseur Christoph Schlingensief regeert
de chaos. Nu de verhuizing van de regering uit Bonn met rasse schreden
nadert, loopt Berlijn zich warm voor de nieuwe rol van Bundeshauptstadt.
Reden genoeg voor het `enfant terrible' van het Berlijnse theater om het
publiek alvast te tracteren op een voorbeschouwing van Die Berliner
Republik.
Alleen al de titel van het theaterstuk is inmiddels onderwerp van
heftige discussies. Sinds Johannes Gross in zijn boek Duitsland aan het
einde van de twintigste eeuw, het begrip Berlijnse Republiek
introduceerde, breken politici en intellectuelen zich er het hoofd over.
Wordt de Berlijnse Republiek een andere dan die in Bonn?
Nu het uur van de waarheid nabij is en de opening van de Rijksdag voor
de deur staat, raakt het begrip `Berlijnse Republiek' helemaal in zwang.
Hoop, verwachtingen, een cesuur in de tijd, een nieuwe normaliteit
worden ermee verbonden. Maar de Umzug naar Berlijn roept ook angst op
voor onaangename veranderingen. In Frankrijk wordt de Berlijnse
Republiek geassocieerd met een `terugkeer van Pruisen', zei de nieuwe
Franse ambassadeur in Berlijn. Iets wat hij zelf ,,ongelooflijk dom''
vindt.
Niemand sprak van de Bonner Republiek, waarom plotseling wel van de
Berlijnse, vragen sceptici zich af. ,,Als de verhuizing betekent, dat
wij in de toekomst een Berlijnse in plaats van een Bonner Republiek
krijgen, hou ik dat voor een fataal historisch misverstand'', zei
Norbert Blum, voormalig minister in het kabinet-Kohl, onlangs in een
discussie.
,,De Berlijnse Republiek wordt al stukgepraat voordat hij goed en wel is
begonnen'', zegt Schlingensief, de 38-jarige film- en theaterregisseur,
die de republiek op toneel laat verzanden in de wanorde van een
melodramatische slapstick. Wie had ook anders verwacht van deze
provocateur uit het Roergebied, die een spoor van omstreden films (100
Jahre Adolf Hitler, Terror 2000) en theaterstukken (100 Jahre CDU) door
Duitsland heeft getrokken. Vorig jaar maakte hij furore met de
oprichting van een politieke partij `Chance 2000' in Berlijn. Maar toen
Schlingensief kwam aanzetten met Totet Helmut Kohl omdat hij 16 jaren
wel genoeg vond, kreeg het theater Volksbuhne waaraan hij is verbonden
een verontrust telefoontje van de Berlijnse senator voor cultuur. Wat de
ene recensent ludiek noemde, was voor een ander smakeloos.
Nee, doden wil hij Schroder in geen geval. ,,Ik ben een fan'', zegt
Schlingensief. Hij zet zich juist af tegen al die lange gezichten in de
culturele wereld over de kanselier, die toch eerst de rommel moet
opruimen van zijn voorgangers.
,,Ik ben bezeten van mensen die aan de macht zijn, omdat ik niet geloof
dat dat lang goed gaat.'' Voor de huidige kanselier koestert hij
sympathie. ,,Schroder is ook een theatermens, een showman. Hij lijdt net
zo hard onder een slecht optreden als een toneelspeler en denkt meteen
aan de volgende opvoering.'' Met Schroder mag in Schlingensiefs
republiek de chaos toeslaan, want ,,wanorde biedt ook nieuwe kansen''.
Dat heeft Schlingensief zelf ondervonden na de val van de `muur'. Even
was het schrikken voor de rebelse Rijnlander uit het Roergebied. ,,Het
Oosten was blij met bananen en iedereen zong Wir sind ein Volk.''
Schlingensief gruwelde van de Berlijn-hype. Hij had een hekel aan de
stad, waar alleen maar dienstweigeraars en drop-outs zaten, ,,die
meenden dat ze iets bijzonders waren.''
Toen Schlingensief zag dat het menens was, trok hij zelf naar Berlijn.
Sinds 1993 maakt hij met de Volksbuhne de hoofdstad onrustig. Het
theater van regisseur Frank Castorf is door Manager-Magazin geprezen als
het ,,meest innovatieve'' van de 300 theaters in de stad. Dat komt goed
van pas met het oog op de concurrentie van het Berliner Ensemble,
waarmee Claus Peymann als nieuwe leider grote krantenkoppen wil halen.
Maar Schlingensiefs ,,vlam van obsessies'' is nog lang niet gedoofd. In
de politieke Promi's uit Bonn ziet hij nieuwe slachtoffers om te
choqueren. Dit kun je niet toelaten, schreef de Berliner Zeitung, over
zijn Schroder-stuk anders wordt het hier Weimar. Schlingensief
lakoniek: ,,Laten we in de Berlijnse Republiek eindelijk eens ophouden
om bang voor onszelf te zijn.''