Kabelaar UPC ziet verliezen groeien
AMSTERDAM, 17 AUG. UPC, het grootste particuliere kabelbedrijf in Europa, heeft over het eerste
halfjaar van 1999 een verlies geleden van 301 miljoen gulden. In dezelfde
periode vorig jaar bedroeg het verlies nog 111,3 miljoen gulden. De omzet
nam toe van 195 miljoen tot 332 miljoen gulden. Over het tweede kwartaal van
dit jaar kwam het verlies uit op 160,6 miljoen gulden tegen 59,4 miljoen een
jaar eerder.
De kabelactiviteiten zijn nog steeds goed voor ongeveer 90 procent van
de omzet van het bedrijf. UPC richt zich inmiddels steeds sterker op Internet.
Nu maakt het onderdeel nog maar zo'n 3 procent van de omzet uit, over een
paar jaar moet dat zo'n 40 procent zijn.
De oorzaak van het opgelopen verlies ligt vooral in de drift van het Amsterdamse
concern om te investeren en bedrijven over te nemen. Zo nam UPC dit jaar voor
bijna een half miljard gulden het resterende belang in de Amsterdamse kabelexploitant
A2000 over en kocht het voor een ongeveer even groot bedrag energiebedrijf
NUON uit als aandeelhouder in branchegenoot United Telekabel Holding.
In juni nam UPC verder een belang in SBS Broadcasting, de eigenaar van
onder meer de Nederlandse commerciële zenders SBS 6 en Net 5. Het aandeel
kostte het kabelbedrijf 220 miljoen gulden. De beursgang in februari leverde
UPC ruim 2,5 miljard gulden op, maar dat bleek niet genoeg voor de expansiedrift.
Daarom schreef de onderneming in juli een obligatielening uit van nog eens
ruim 3 miljard gulden, speciaal bestemd voor toekomstige overnames.
Sinds de eerste notering aan de Amsterdamse beurs is de kabelonderneming
verdubbeld in omvang, meldt bestuursvoorzitter M. Schneider. Inmiddels hebben
bijna 3 miljoen huishoudens een kabelaansluiting van UPC. Ook de komende jaren
houdt UPC, inmiddels actief in twaalf Europese landen en Israël, rekening
met verlies. (ANP)