Kabelbedrijf UPC volgend jaar naar beurs Amsterdam
Door een onzer redacteuren
Het Amerikaanse kabelbedrijf United
International Holdings (UIH) brengt zijn dochter UPC begin volgend jaar
naar de beurs van Amsterdam en de Amerikaanse elektronische beurs Nasdaq
in de VS. UPC heeft in Nederland via United Telekabel Holding (1,4
miljoen aansluitingen) een belang in onder meer het kabelbedrijf A2000
(Amsterdam, Hilversum).
De zakenbanken Goldman Sachs en Morgan Stanley Dean Witter begeleiden de
beursgang.
Philips verkocht een jaar geleden zijn belang van 50 procent in UPC aan
UIH, dat het bedrijf daarmee geheel in handen kreeg. De naam werd
gewijzigd van United and Philips Communications in United Pan-Europe
Communications. De verkoop door Philips paste in het beleid van Philips'
president C. Boonstra om belangen in media af te stoten.
UPC hoopt met de beursgang omstreeks 300 miljoen dollar binnen te halen
ter financiering van de uitbreiding van de capaciteit van zijn netwerken
en het opzetten van nieuwe diensten (Internet en telefonie).
UPC heeft een belang van 51 procent in het kabelbedrijf United Telekabel
Holdings (Nuon heeft de overige 49 procent). In United Telekabel is
UPC's belang van vijftig procent in A2000 ondergebracht. De overige
vijftig procent zijn in handen van het Amerikaanse USWest.
UPC heeft deze maand onder de naam Chello Broadband een dochter
opgericht die een netwerk met een grote capaciteit gaat bouwen waarvan
Europese kabelbedrijven gebruik kunnen maken. Via de infrastructuur van
Hermes Europe (een alliantie van spoorwegmaatschappijen) wil Chello
Internetgebruikers via de kabel beter bedienen.
Kroonjuwelen van UPC zijn voorts een belang van 95 procent in een
kabelnet in Wenen met 435.900 abonnees. UPC heeft kabelbelangen in 10
Europese landen en in Israel. Eind vorig jaar telde het bedrijf
omstreeks 2,3 miljoen abonnees op zijn netwerken. Via gedeelde
aandelenparticipaties zijn deze abonnees voor gemiddeld iets meer dan 65
procent in handen van UPC.
De kabelnetten van UPC en haar partners lopen langs 3,6 miljoen
huishoudens. De maatstaf van het aantal huizen dat een kabelbedrijf met
zijn netwerk passeert wordt in Nederland nauwelijks gebruikt, maar is
wel van belang in landen waar niet - zoals in Nederland - vrijwel elk
huishouden een kabelaansluiting heeft en waar de afstanden groter zijn.