Topman UPC is onbegrip in Nederland beu
UPC-topman Mark Schneider voelt
zich in Nederland onbegrepen. Het kabelbedrijf werkt met duidelijke
doelstellingen, maar slaagt er niet in de boodschap over te brengen.
Door onze redacteur STÉPHANE ALONSO
ROTTERDAM, 3 APRIL. Bestuursvoorzitter Mark Schneider van UPC had
gisteren duidelijk geen zin om de jaarcijfers van het kabelbedrijf toe
te lichten voor journalisten. De cijfers werden meteen maar
overgeslagen; na tien minuten mochten al vragen worden gesteld.
Schneiders hoofd leunde wat verveeld op zijn armen. Antwoorden gaf hij
in mompelend Amerikaans, alleen verstaanbaar voor liplezers. De
Nederlandse media begrijpen me toch niet, hoorde je de topman bijna
denken. Why bother?De houding van de topman is een tegenslag voor
de krachten binnen het bedrijf die ijveren voor een beter imago.
Consumenten vielen vorig jaar massaal over UPC heen over de gebrekkige
dienstverlening van het bedrijf en de grillige kwaliteit van geleverde
diensten. Een nieuwe operationele directeur, Gene Musselman, werd
belast met de klanttevredenheid. Sindsdien is de kwaliteit van de
diensten "dramatisch verbeterd", aldus analist Bert Siebrand van SNS
Bank. Musselman zei gisteren dat UPC het zich niet kan veroorloven om
klanten te verliezen in voor het bedrijf belangrijke landen zoals
Nederland, Polen en Oostenrijk.
De analisten kregen 's middags tijdens een telefonische conferentie wel
tekst en uitleg van Schneider. In 2000 werden 1,3 miljoen nieuwe
diensten aan de man gebracht, 200.000 meer dan het bedrijf had beloofd.
Het aantal abonnees van internetaanbieder Chello groeide in het vierde
kwartaal van vorig jaar tot 338. 000, bijna een verdriedubbeling ten
opzichte van een jaar eerder. De positie in Nederland werd vorig jaar
verder verstevigd door nieuwe overnames van kabelnetwerken.
Het beste nieuws kwam vorige week uit Duitsland, waar UPC zijn
activiteiten heeft samengevoegd met die van kabelbedrijf Primacom.
Daarmee heeft UPC een belangrijke ingang gekregen tot de Duitse
(financiële) markt. Schneider zei gisteren dat hij veel
mogelijkheden ziet om met andere partijen in de sterk gefragmenteerde
Duitse kabelmarkt interessante ruildeals te doen.
Liggen de vette jaren van UPC binnen handbereik? Het kabelbedrijf zelf
zegt van wel. Volgens financieel directeur Charlie Bracken zijn alle
uitgaven tot 2003 op een haar na gedekt. Wie hem niet gelooft moet
beseffen dat Bracken voor zijn uitspraken ter verantwoording kan worden
geroepen door de Amerikaanse toezichthouders, zo maakte de financieel
directeur gisteren duidelijk.
De gemiddelde opbrengst per abonnee zal dit jaar verder stijgen door het
aanbod van nieuwe (digitale) diensten. De kosten zullen worden verlaagd
door de invoering van één automatiseringsplatform voor
alle Europese activiteiten. De investeringen in - bijvoorbeeld - de
verbetering van ouderwetse kabelnetwerken kunnen in 2001 worden
teruggebracht van 1,7 miljard naar 1 miljard euro.
En ook de veelbesproken settopbox voor op de tv, die de aan de pc
gekoppelde kabelmodem moet gaan vervangen, komt er eindelijk aan. UPC
verwacht dit jaar 250.000 exemplaren te kunnen afzetten. "De omzet
stijgt op dit moment al met simpele kabelmodems", zegt Siebrand. "Met
zo'n settopbox bereik je dat deel van de bevolking dat geen pc heeft,
toch al snel zo'n 40 procent."Siebrand is positief over UPC omdat de
toekomstvisie van het kabelbedrijf tastbaar begint te worden. Bij KPN
is dat een ander verhaal, vindt de analist. KPN investeert miljarden in
geavanceerde mobiele telefonie (UMTS) maar "niemand weet hoe UMTS er
uit ziet". KPN geeft volgens Siebrand geen enkel inzicht in zijn
businessmodel, terwijl UPC concrete doelen voor zichzelf formuleert. UPC
slaagt er maar niet in om de boodschap over te brengen. Volgens Siebrand
onderneemt UPC op een schaal en met een agressie die voor Nederlandse
begrippen ongekend is. "Het kabelbedrijf heeft geen draagvlak op de
Nederlandse beurs", zegt de analist. "Je moet de markt enigszins gelijk
geven en dan maar wat minder agressief ondernemen."