Zelfkritiek valt UPC zwaar
Klanten en beleggers nemen het
kabelbedrijf UPC in de houdgreep. Verrassend vindt het management. "Wij
behoren tot de grote successtories van het nieuwe millennium'.
Door onze redacteuren MICHIEL VAN NIEUWSTADT en ERIK
VAN DER WALLE
AMSTERDAM, 14 OKT. Bij grote brandhaarden denkt de wereldgemeenschap al
snel aan het Amerikaanse leger. Dat is bij UPC niet anders. De veteraan
Gene Musselman moet orde op zaken gaan stellen in het Nederlandse
kabelnet. En de Amerikaanse oud-marinier Chris Rooney brengt
telecomdochter Priority volgend jaar naar de beurs.
Ondanks het slechte beleggingsklimaat voor telecom- en internetfondsen
ziet Rooney geen al te grote problemen met de UPC-dochter die bellen
via de kabel mogelijk moet maken, zo bleek gisteren tijdens een
presentatie voor financieel analisten. Anders dan het moederbedrijf zal
Priority Telecom relatief kleine bedragen nodig hebben. Wel moeten de
kabelnetten worden aangepast. "We beginnen in Oslo, zakken vervolgens
naar de grote steden in Nederland en komen dan Berlijn in", aldus
Rooney in een woordkeuze die associaties oproept met de opmars van een
legioen. Om UPC uit de problemen te helpen is inderdaad een militaire
operatie noodzakelijk. Gisteren was het gehele management van UPC in
Amsterdam om financieel analisten te overtuigen van de winstpotentie
van het bedrijf. Financieel directeur Charlie Bracken probeerde
duidelijk te maken dat het oogsten elk moment kan beginnen.
"Concentreer u op onze 10 miljoen kabelaansluitingen", zei hij. Volgens
Bracken heeft UPC tot in 2002 geen nieuw kapitaal nodig en dat is
gezien de gestaag dalende beurskoers maar goed ook.
Voor zijn baas Mark Schneider was het de zoveelste peptalk deze week.
"Ik voel me net Sisyphus die steeds weer die steen de berg op moest
duwen." Een dag eerder had Schneider in UPC's gloednieuwe mediacentrum
alle zeilen moeten bijzetten om de pers te overtuigen dat UPC er alles
aan zal doen om drommen ontevreden klanten tevreden te stellen.
Meer dan een jaar geleden verklaarde Schneider al dat hij zijn
whiskyglas opat van woede als hij hoorde over operationele problemen.
Dat zo'n ingreep weinig effect sorteert mag blijken uit de stroom van
klachten die drie Nederlandse consumentenprogramma's hebben verzameld.
Voormalig militair Musselman kreeg donderdag letterlijk en figuurlijk
een schouderklop van Schneider. "Deze man is operationeel directeur
dankzij de klus die hij in Oostenrijk heeft geklaard", aldus de
bestuursvoorzitter. Musselman moet nu laten zien dat hij ook in
Amsterdam orde op zaken kan stellen. Volgens UPC heeft het Weense
netwerk van de kabelexploitant problemen gekend die vergelijkbaar zijn
met die in Amsterdam. Maar er zijn ook verschillen. Tachtig procent van
de Oostenrijkse klanten woont in de hoofdstad en het net is al een
decennium in handen van UPC (Philips was ook lang aandeelhouder). In
Nederland heeft UPC vijf netten aan elkaar geknoopt. Een centrale
administratie voor bijvoorbeeld het versturen van rekeningen of het
registreren van het internetgebruik van klanten is daarom nog niet
gerealiseerd. De maatregelen die Musselman op korte termijn gaat nemen
liggen nogal voor de hand. Binnen zeven tot tien dagen wordt
bijvoorbeeld een nieuwe computer geïnstalleerd die e-mail kan
verwerken. Over de elektronische postbus van UPC regent het klachten.
Niet alle problemen zijn eenvoudig op te lossen. Volgens directeur
klantrelaties Jeroen Bergman zullen delen van het netwerk overbelast
zijn zolang er nieuwe klanten bijkomen. Hij maakte de vergelijking met
de aanleg van een snelwegennet waarbij het moeilijk is tevoren in te
schatten waar congestie zal ontstaan. Pas als de files er staan wordt
een oplossing gezocht en dat kan telkens een paar maanden duren. UPC
heeft beloofd dat boze klanten voortaan in elk geval kunnen klagen. De
onbereikbaarheid van het bedrijf staat hoog op de lijst van grootste
irritaties. Ook zegt UPC dat het sneller de hand in eigen boezem zal
steken en niet zal aarzelen met restituties als problemen niet worden
opgelost.
Maar bij directeur Bracken staat zelfkritiek niet hoog op de agenda. "
Iedereen in Nederland zou trots op ons moeten zijn", zei hij gisteren. "
Natuurlijk gaat er wel eens iets fout, maar wij behoren tot de grote
successtories van het nieuwe millennium."