Individuele regelingen
UPC komt klagers tegemoet
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 12 OKT.
Kabelmaatschappij UPC komt klanten die problemen hebben met hun
internetverbinding in beperkte mate tegemoet. UPC beloofde vanochtend
dat het per 1 november problemen binnen 24 uur zal oplossen. Pas als dat
niet lukt, krijgen klanten korting op het abonnementsgeld.
"Het verloop onder onze internetklanten is slechts 7 tot 8 procent op
jaarbasis", zei bestuursvoorzitter M. Schneider van UPC. "Mensen zijn
kennelijk blij met wat ze krijgen." Een eenmalige schadevergoeding voor
alle klanten is voor UPC niet aan de orde. "Het is geen collectief
probleem", zei directeur klantenrelaties J. Bergman van UPC Nederland
vanochtend in Amsterdam. "Wij wilden geen doekje voor het bloeden geven
door een paar tientjes terug te geven, maar zoeken naar een structurele
oplossing."
UPC heeft meer dan een derde van alle Nederlandse kabelaansluitingen in
handen en biedt snelle internetaansluitingen aan via de kabel met
Chello. UPC reageerde vanochtend op een stroom klachten van ontevreden
klanten over de traagheid van de aansluiting en een gebrekkige
afhandeling van klachten. Deze week riep een drietal tv-programma's over
consumentenzaken de kijkers op om hun abonnementsgeld niet te betalen
zolang de dienstverlening niet in orde was.
Eerder dit jaar besloot kabelmaatschappij Casema, eigendom van France
Telecom, hun internetgebruikers 50 gulden terug te geven en een kwart
korting te geven op het abonnementsgeld (60 gulden) omdat de
internetverbinding trager was dan was beloofd. Die regeling kwam tot
stand na bemiddeling door de Consumentenbond.
UPC biedt nu een korting van twee dagen abonnementsgeld voor iedere dag
dat een aansluiting niet werkt. De Consumentenbond vindt dat niet
voldoende, zegt een woordvoerder, omdat de bewijslast bij de consument
wordt gelegd. De bond wil dat UPC bij wanprestaties de klanten gewoon
hun geld teruggeeft. Verder pleit de Consumentenbond voor een
collectieve klachtenregeling. Individuele afhandeling van klachten bleek
tot nu toe nauwelijks te werken en kost veel te veel tijd.
Volgens UPC betreft de helft van klachten problemen met de onbekendheid
van nieuwe gebruikers met de dienst. Bergman van UPC zegt dat het
bedrijf de snelheidsproblemen per regio zal proberen op te lossen. "Maar
tijdelijke storingen zijn inherent aan het gebruik van internet", zei
Bergman.
UPC (United Pan-Europe Communications) is een van de hoofdfondsen op de
Amsterdamse effectenbeurs. De onzekerheid in de technologiesector leidde
gisteren tot een koersdaling van 15,8 procent. Vanochtend was de koers
stabiel.