Omroep zet UPC zwaar onder druk
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 11 OKT. Drie
consumentenprogramma's van de publieke omroep roepen kijkers op
kabelmaatschappij UPC voorlopig geen abonnementsgeld te betalen. Ze
beschuldigen UPC van grove nalatigheid.
De betrokken programma's, Radar, Ook dat nog en De Televisieman,
hebben van kijkers een waslijst van zeer uiteenlopende klachten
ontvangen, met name over de internetverbindingen die UPC aanbiedt. De
zogeheten e-mailserver, die elektronische post afhandelt, werkt te
traag, de helpdesk is onbereikbaar, kabelverbindingen zijn traag en
vallen plotseling uit, de service bij de abonnee thuis is slecht en de
wachttijden voor nieuwe abonnees zijn te lang. Ook telefoneren via de
kabel, met UPC's Priority Telecom, levert regelmatig problemen op. UPC
heeft in anderhalf jaar meermalen beloofd de problemen op te lossen,
maar tot nu toe is er niets gebeurd, aldus de consumentenprogramma's.
UPC gaf vanmorgen geen inhoudelijk commentaar. "De zaak is zeer
ernstig", aldus een woordvoerder. "Daarom is UPC tot op het hoogste
niveau in overleg." UPC heeft miljarden geïnvesteerd in de
acquisitie van kabelnetten en de aanpassing daarvan voor nieuwe diensten
als internet. Medio dit jaar bediende het bedrijf in Europa 230.000
abonnees.
Ook Casema kent grote problemen met zijn internetverbindingen. Twee
maanden geleden stemde deze kabelmaatschappij in met een
abonnementskorting van 25 procent in achttien gemeenten totdat de
problemen zijn opgelost.