Internetbedrijf Chello stelt beursgang uit
Door onze financiële redactie
AMSTERDAM, 30 MEI. De
beursintroductie van de internetaanbieder Chello, die morgen had moeten
plaatshebben, is met ruim een week uitgesteld. Chello heeft vanmorgen
bekendgemaakt dat de inschrijvingstermijn voor beleggers is verlengd tot
8 juni.
Als reden voor het uitstel geeft Chello "bepaalde strategische
besprekingen" die afgerond zouden kunnen worden tijdens de verlengde
inschrijvingsperiode en die "relevant kunnen zijn voor toekomstige
aandeelhouders". Details over deze besprekingen wilde Chello, dochter
van het kabelbedrijf UPC, vanmorgen niet geven.
De inschrijvingsperiode, die is geopend op 22 mei en die vandaag zou
sluiten, is volgens een woordvoerster te kort gebleken. "De begeleidende
banken hebben een ambitieus tijdpad uitgezet voor de roadshow",
zei een woordvoerster vanmorgen. "Door de bank holidays is
die tijd korter dan gedacht. Door de inschrijving een stukje te
verlengen geven we beleggers langer de tijd om zich te verdiepen in het
aandeel."
Het uitstel duidt volgens verschillende analisten bij banken op een
geringe interesse onder beleggers voor de aandelen in Chello. Het
klimaat voor internetbedrijven is nu erg ongunstig door de koersval van
de telecom-, media- en technologie-aandelen. "De timing is erg
ongelukkig", zegt analist J. van Breukelen van Friesland Bank.
Chello biedt breedbandinternet aan via de kabel en dat geldt als een
perspectiefrijk alternatief voor internet via bijvoorbeeld de
telefoonlijn. Moedermaatschappij UPC hoopt door 10 procent van de
aandelen te verkopen op de Amsterdamse beurs, de AEX, en op de
schermenbeurs Nasdaq in New York ongeveer 1,7 miljard gulden op te
halen.