Beleggers teleurgesteld
UPC verliest eenderde van beurswaarde
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 19 MEI. Beleggers hebben vanochtend zwaar teleurgesteld gereageerd op de waardering
die kabelbedrijf UPC geeft aan zijn internetdochter Chello, die 31 mei naar
de beurs gaat. Het UPC-aandeel kelderde met ruim 30 procent.
Gistermiddag had UPC een beurswaarde van 11,8 miljard euro. Vanochtend
ging daar een derde vanaf, ruim 3,5 miljard euro, toen de beurskoers daalde
tot 18,99 euro. UPC maakte vandaag bekend dat internet-dochter Chello over
anderhalve week een beursnotering krijgt in Amsterdam en New York. De prijs
van een aandeel ligt tussen de 13 en 17 euro, aldus UPC. Maandag verschijnt
het prospectus.
Chello verwacht ongeveer 650 miljoen euro (1,4 miljard gulden) op te halen
met de beursgang. Het bedrijf zal tenminste 26,9 miljoen nieuwe aandelen verkopen,
waarmee ongeveer 10 procent van het totale aantal aandelen naar de markt gaat.
De emissiebegeleiders, Morgan Stanley Dean Witter en Goldman Sachs International,
beschikken over de mogelijkheid om het aandelenpakket dat bestemd is voor
de beurs uit te breiden met 15 procent indien de vraag zeer groot blijkt te
zijn. Zakenbank Goldman Sachs was samen met ABN Amro eerder dit jaar verantwoordelijk
voor de geflopte beursgang van internet-aanbieder World Online.
De inschrijving voor aandelen loopt van 22 mei tot 30 mei. De introductieprijs
zal worden vastgesteld op 31 mei. Op die dag begint ook de handel van het
Chello-aandeel op de beurs in Amsterdam en de technologiebeurs Nasdaq in New
York.
Analisten schatten de beurswaarde van Chello tot voor kort nog op 10 miljard
euro. Maar door verslechterde marktomstandigheden is dit nu gehalveerd. Bij
een maximale beurskoers zou Chello ongeveer 4,6 miljard euro waard zijn.
Chello gaat ook nog eens 18,5 miljoen aandelen verkopen aan Microsoft,
dat een belang heeft van 7,9 procent in het moederbedrijf UPC, en Liberty
Media. Dit aandelenpakket, dat een belang van ongeveer 7 procent in Chello
vertegenwoordigt, zal tegen introductieprijs worden verkocht. Beide grootaandeelhouders
krijgen de helft. Voor het management is 7,8 procent van de aandelen beschikbaar
via een optieregeling.
Chello levert 'breedband-internet', internet over supersnelle televisiekabels.
Het bedrijf heeft inmiddels 181.000 klanten in zeven Europese landen, Australië
en Chili. De inkomsten van het bedrijf bestaan momenteel bijna uitsluitend
uit abonneegelden.