Verlies UPC stijgt tot ruim een miljard
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 15 MEI. De koers van kabelbedrijf United Pan-Europe Communications (UPC) is vanmorgen
bijna 9 procent gedaald na de bekendmaking van een verlies van omgerekend
meer dan een miljard gulden over de eerste drie maaanden van dit jaar. Het
verlies (467,4 miljoen euro) is ruim zeven keer zo groot als in dezelfde periode
van het afgelopen jaar.
De omzet van het kabelbedrijf is in het afgelopen kwartaal gestegen tot
441 miljoen euro, bijna een verdubbeling vergeleken met dezelfde periode vorig
jaar. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 1999 is sprake van een stijging
met 16,9 procent.
UPC onderstreept dat het aantal abonnees sterk is gegroeid en dat de zogeheten
distributieactiviteiten (van onder meer kabeltelevisie) op weg zijn naar zwarte
cijfers, althans voor aftrek van rente en afschrijvingen. Voor het bedrijf
als geheel kwamen de zogeheten ebitda (earnings before interest, taxes, depreciation
and amortisation) uit op min 63,8 miljoen euro. Dat was iets beter dan analisten
hadden verwacht.
Het aantal kabelabonnees van UPC is met 900.000 gegroeid tot 6,3 miljoen.
Het aantal abonnees voor satellietverbindingen is toegenomen met 50.000 tot
ruim 300.000. In zakelijke telefonie groeide het aantal klanten met ruim 62.000
naar 293.000. Het aantal internetabonnees van UPC is met een kleine 60.000
gegroeid naar ruim 180.000.