Internetters ontevreden over beurskandidaat Chello
Door onze redacteur MARIE-JOSÉ KLAVER
ROTTERDAM, 23 MAART. Kabelbedrijf UPC wil zijn Internet-dochter Chello naar de beurs brengen.
Het bedrijf is volgens analisten 10 miljard euro waard. De klanten van Chello
zijn slecht te spreken over de kwaliteit en de service van de provider.
Als Chello in juni naar de beurs gaat, zoals moederbedrijf UPC wil, is
elke abonnee 6.500 euro waard. Naar verwachting zal Chello, dat de Internet-verbindingen
van kabelbedrijf UPC verzorgt, 10 miljard euro waard zijn op de beurs.
De vraag is of het bedrijf dat echt waard is. De Internet-verbinding van
Chello/UPC valt volgens veel klanten zo vaak uit en is zo traag dat veel van
de 50.000 Nederlandse gebruikers er nauwelijks aan toe komen datgene te doen
waar het kabelbedrijf geld aan hoopt te verdienen: surfen, advertenties bekijken
en online aankopen doen.
Supersnel. Altijd online. Ervaar Internet zoals het bedoeld is, luiden
de slogans waarmee Chello gebruikers probeert te trekken. Achter de vrolijk
gekleurde reclamecampagnes van de Internet-aanbieder gaat een wereld van technische
ellende en ontevreden gebruikers schuil. Op websites en in nieuwsgroepen zijn
duizenden klachten te lezen over de slechte kwaliteit van de Internet-diensten
van Chello/UPC.
De 'migratie' van de door UPC opgekochte kabelbedrijven (A2000, Telekabel,
GelRevision) tot één Chello-netwerk brengt veel problemen met
zich mee. E-mailadressen verdwijnen, algemene voorwaarden veranderen van de
ene dag op de andere, de helpdesk kent geen registratiesysteem voor klachten,
zodat klanten soms 5 of 10 keer hun problemen moeten uitleggen.
In sommige plaatsen is de snelheid van de Internet-verbindingen gedaald
tot het niveau van 1993, de begindagen van het Internet in Nederland. Sommige
gebruikers kunnen wekenlang niet surfen. ,,In de 3,5 maand dat ik een (...)
abonnement heb, heb ik 13 keer een storing gehad met een totale lengte van
24 dagen'', schrijft een klant op zijn website. E-mail en nieuwsgroepen zijn
in sommige regio's dagenlang onbereikbaar. De helpdesk is volgens veel gebruikers
overbelast en ondeskundig. ,,'Meneer, zit uw kabel wel vast?', veel verder
komt de helpdesk meestal niet'', vertelt automatiseringsadviseur Tjebbe van
Tijen uit Amsterdam, die regelmatig klachten heeft over de gebrekkige ontvangst
van e-mail.
De klachten van Chello-abonnee Ronald van de Vijver uit Apeldoorn zijn
exemplarisch voor de problemen die veel klanten ondervinden. Van de Vijver
was al klant van Chello toen hij in augustus 1999 verhuisde. Op zijn nieuwe
adres in Apeldoorn is ondanks een afspraak met Chello nooit een monteur langs
geweest om voor een nieuwe kabelinternetverbinding te zorgen. Toch viel er
een rekening van 250 gulden bij Van de Vijver, hoofd van de consultancy-afdeling
bij een ICT-bedrijf, in de bus. ,,Omdat ik het kabelmodem zelf heb aangesloten,
wilde ik dat niet betalen. Pas na eindeloos bellen werd er op mijn klacht
gereageerd.''
Hoewel Chello drie keer het kabelmodem heeft vervangen, heeft Van de Vijver
niet vaak verbinding met het Internet. ,,Het netwerk valt heel vaak uit. UPC
noemt steeds een andere oorzaak. Je kunt duidelijk merken dat de mensen op
de helpdesk geen verstand van zaken hebben.'' Ook over de snelheid van de
verbinding is Van de Vijver niet te spreken. ,,Toen ik klant werd bij Telekabel
(dat is overgenomen door UPC; red.) werd een snelheid beloofd van 150 maal
ISDN. Nu is de snelheid niet meer dan bij een 14k4 modem.'' Ter vergelijking:
een 14k4 verbinding is ongeveer vier keer zo langzaam als een ISDN-verbinding.
In de index van het Instituut voor Internetsnelheid (IVIS), dat permanent
de snelheid van 30 Nederlandse Internet-aanbieders meet, scoort Chello slecht.
Het bedrijf staat bijna onderaan op plaats 24. Een groot aantal providers
die als maximumsnelheid ISDN aanbieden, zijn sneller.
Joe Simmons, woordvoerder van Chello/UPC, vindt de klachten over de helpdesk
niet terecht. ,,Wij hebben veel in de helpdesk geïnvesteerd, juist omdat
er zoveel klachten over waren. Sinds kort bedragen de wachttijden 0 tot 2
minuten. Voor de kwaliteit en de deskundigheid van de medewerkers steek ik
mijn hand in het vuur. Veel klanten hebben problemen met hun eigen computer,
niet met het product dat wij leveren. Er betreedt nu een categorie mensen
het Internet die niet veel van computers weten.''
Simmons geeft toe dat er veel klachten zijn over de snelheid. ,,Wij weten
niet precies waaraan dat ligt. We willen een steekproef doen om achter de
oorzaken van het probleem te komen.''