NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Tour de France

Nieuws

Uitslagen

Favorieten

Deelnemers

Route

Eerdere artikelen

Links

Italiaan Mario Cipollini behaalt tweede opeenvolgende ritzege in de Tour

De oude leeuw uit Toscane geeft sprintles

Door onze redacteur WARD OP DEN BROUW
AMIENS, 9 JULI. Op de van hem bekende wijze won de Italiaan Mario Cipollini gisteren in Amiens de vijfde etappe van de Tour de France. Met veel machtsvertoon versloeg hij de Belg Tom Steels en de Est Jaan Kirsipuu in de massasprint. Voor Cipollini was het de tweede opeenvolgende ritzege in de Tour. Kirsipuu bleef drager van de gele leiderstrui. Even leek het er deze Tour op dat supersprinter Mario Cipollini te oud was geworden voor weer een sprintzege.

Steels en Kirsipuu maakten in de eerste wedstrijddagen de dienst uit in de massasprints. Vooral de 29ste plaats in de eerste etappe en de tiende plaats in de derde rit waren ver beneden Cipollini's stand. Woensdag toonde hij in Blois met zijn eerste etappezege weer zijn ware gezicht. "De oude leeuw is nog niet dood", sprak de 32-jarige Toscaanse sprinter trots. Cipollini miste in de eerste dagen de nodige kracht en inspiratie. Vooral de recente mededeling van zijn hoofdsponsor Saeco dat het budget van ongeveer acht miljoen gulden volgend jaar gehalveerd gaat worden, stemde hem somber. Hij zou misschien te zwaar gaan drukken op de begroting en naar een andere ploeg mogen uitkijken. Mogelijk komt Saeco tot inkeer. Op de avond van zijn eerste ritzege werden de besprekingen over zijn contractverlenging geopend. Andere ploegen, waaronder het Italiaanse Lampre en het Franse Cofidis, zouden op de loer liggen om hem over te nemen.

Cipollini werd in 1989 beroepsrenner. Hij reed in 1994 en 1995 voor Mercatone Uno-Saeco. Deze ploeg werd in 1996 opgesplitst. Cipollini ging dat jaar mee met Saeco. De fabrikant van koffie-apparaten zag de omzet van zijn producten fors stijgen. De 1.90 meter lange renner met de markante basstem staat altijd garant voor publiciteit. In deze Tour trekt hij behalve door zijn prestaties ook de aandacht met een pikante kleurenfoto op zijn stuur van Pamela Anderson. De foto is gemaakt in de periode dat de Canadese sexbom nog siliconenborsten had. In de rennersbus van Saeco moeten posters van playmates Cipollini en zijn ploeggenoten in de juiste stemming brengen.

Met 'Mooie Mario' is altijd wat te beleven. Maar een playboy is hij al lang niet meer, vertelde Cipollini vorig jaar in een gesprek met het Franse tijdschrift Vélo. "Het doet me deugd dat ze nog steeds dat beeld van me hebben, maar het is het tegenovergestelde van hoe ik werkelijk ben. Want het is onmogelijk sport op topniveau te combineren met alle pleziertjes in het leven. Het wielrennen eist te veel opofferingen om je uitspattingen te kunnen permitteren." Cipollini is naar eigen zeggen een family man, die de tijd bij voorkeur doorbrengt met zijn vrouw Sabrina en zijn dochtertje Lucretia. Ook na deze Tour wil hij weer veel tijd met hen doorbrengen in zijn huizen in Monte Carlo en in zijn geboortestad Lucca.

Cipollini wil zijn loopbaan beëindigen bij Saeco. "Het zal me geen enkele moeite kosten om een andere ploeg te vinden. Iedereen weet wat ik kan. Maar op mijn leeftijd is het niet zo makkelijk om mijn vrienden te verlaten en een nieuw avontuur te beginnen", vertelde hij deze week. Toch flirtte Cipollini na zijn ritzege in Blois met potentiële nieuwe sponsors. Hij won woensdag zelfs de snelste etappe in de Tour- historie, 50,355 kilometer per uur. Tegen die achtergrond repte hij over een koeriersbedrijf als sponsor. Voor spoorwegmaatschappijen denkt hij reclame te kunnen maken voor hoge-snelheidstreinen. In het peloton is 'de rode trein' van Saeco een begrip. In de finale van de vlakke etappes brengt de Cipo Express, gekleed in rode shirts, zijn kopman in een zetel naar de finish.

Cipollini breekt het ene na het andere record. Gisteren behaalde hij zijn tiende ritzege in de Tour, één meer dan zijn legendarische landgenoot Fausto Coppi. Met alle respect voor de campionissimo, maar Cipollini meent dat hij in de Tour betere resultaten heeft geboekt dan Coppi. In 1993 won hij een ploegentijdrit en reed hij twee dagen in de gele trui. In 1997 reed hij vier dagen in de gele trui. Cipollini wees fijntjes naar de zware ploegentijdrit. "Geloof me, in die discipline zie je enorm af." Maar als de in 1960 overleden Coppi nog zou leven, zou hij de Toscaanse wijsneus wijzen op zijn erelijst. Coppi won de Tour in 1952, toen hij ook vijf ritzeges behaalde. Cipollini heeft de Franse ronde nog nooit uitgereden. Hij haat de bergen en verlaat de Tour vermoedelijk komend weekeinde. Maar in de vlakke etappes van vandaag en morgen kan hij nog een record evenaren. Zijn streekgenoot Gino Bartali, de grote rivaal van Coppi, won in 1948 als laatste wielrenner drie opeenvolgende Tour-etappes. Cipollini behaalde in de Giro d'Italia 29 etappezeges. Om het record te breken heeft hij nog een lange weg te gaan. De Italiaanse sprinter Alfredo Binda was in de Giro 41 keer de beste. Cipollini geeft echter de voorkeur aan andere uitdagingen. Zijn grootste droom is een gouden medaille op de Olympische Spelen. In 1996 deed hij in Atlanta een gooi naar de olympische titel bij het wielrennen op de weg, maar daar bleek het parkoers te zwaar voor de sprinter. Dus moet het volgend jaar bij de Zomerspelen in Sydney gebeuren. Hij gokt op een gouden medaille op het onderdeel achtervolging op de baan.

Aan stoppen denkt Cipollini nog lang niet. En als hij zijn fiets aan de kant zet, zal hij dat zeker niet op zijn hoogtepunt doen. Hij heeft de ambitie om bij Saeco een jonge sprinter de kneepjes van het vak te leren. "Ik heb nog een paar mooie jaren voor me. Ik stop wanneer ik mijn sporen in het wielrennen heb nagelaten."

NRC Webpagina's
9 juli 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad