|
Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties Organogram van de Nederlandse telecomsector
|
Uitgelicht
Boodschap los van medium
Door EDITH VAN GAMEREN
XOIP was in 1999 de eerste aanbieder van Unified Messaging in Nederland. Inmiddels zijn er een aantal concurrenten bij: Message4U, Annapa. com en KPN. XOIP is de bekendste, met zo'n 200.000 gebruikers. De eerste toepassing die zij introduceerden was fax naar e-mail. Een dienst waar ik dankbaar gebruik van maak: ik ontvang te weinig fax om te investeren in een extra apparaat. Het aanvragen van een faxnummer op de website van XOIP is eenvoudig. Er worden geen overbodige persoonlijke gegevens gevraagd en er worden geen slinkse vragen gesteld die tot een stortvloed van spam (ongewenste reclame-mail) leiden. Bovendien is er een helder privacystatement te vinden op de site. Na aanmelding is het binnen enkele minuten mogelijk faxen te ontvangen en te versturen faxen die binnenkomen op een persoonlijk XOIP-nummer - een regulier Amsterdams telefoonnummer - worden omgezet naar een grafisch bestand ( TIFF) en doorgestuurd naar een eigen e-mailadres. Vanaf een website kunnen faxen worden opgesteld en verstuurd. Handgeschreven briefjes, plaatjes of krantenknipsels kunnen niet op deze manier verzonden worden, dat is een nadeel ten opzichte van de 'echte' fax. Aanvankelijk gebruikte ik mijn XOIP-nummer louter als fax. Tot ik op een dag een e-mail van XOIP kreeg met een audiobestandje als bijlage. Het bleek een voicemailbericht te zijn waarop een stem zei "O, nu zie ik het, het is een fáxnummer". Mijn XOIP-nummer méér was dan een faxnummer. Het kan ook dienstdoen als antwoordapparaat. Door mijn telefoons door te schakelen naar mijn XOIP-nummer krijg ik mijn voicemailberichten als audiobestandjes in mijn e-mailbox. Andersom is het mogelijk de binnengekomen berichten (e- mail of voicemail) via de telefoon te beluisteren. Daarvoor moet je wel aanvullende persoonlijke gegevens afgeven, waaronder de inlognaam en het wachtwoord voor je e-mailprovider. Dit is een drempel: in de eerste plaats omdat veel mensen die gegevens kwijt zijn, in de tweede plaats omdat het onplezierig voelt deze codes vrij te geven. Met loginnaam en wachtwoord kan de computer van XOIP mijn e-mailberichten van de server van mijn provider plukken en voorlezen met behulp van speciale spraaksoftware. Met de cijfertoetsen van de telefoon is het mogelijk te 'bladeren' door de berichten of bijvoorbeeld een e-mailbericht direct telefonisch te beantwoorden. De geadresseerde krijgt dan een voicemailbericht als attachment in zijn e-mailbox. Abonnees hebben met hun nummer en pincode toegang tot hun eigen inbox op internet. Handig voor reizigers: als je je vaste telefoon en je mobiele telefoon doorschakelt heb je vanaf iedere computer met internettoegang inzage in je faxen, e-mails, en voicemailberichten. Maar ook in meer alledaagse situaties biedt de 'web-based inbox' uitkomst. Als ik mijn mobiele telefoon vergeet komen de voicemails - mits mijn GSM is doorgeschakeld - vanzelf in de inbox terecht. De diensten van XOIP zijn gratis, maar dat zal waarschijnlijk niet altijd zo blijven. Op dit moment komen de inkomsten van het bedrijf alleen uit reclame op de site en uit de kick-backfees, een soort provisie op de gegenereerde telefoontikken. Dat is een te smalle basis. De klanten zullen dus moeten gaan betalen, maar de vraag is: hoeveel. Wat heeft iemand er voor over om een e-mailbericht voorgelezen te krijgen? In mijn geval: weinig. Na een dag afwezigheid heb ik vaak meer dan 100 mailtjes, waarvan 90 procent de grootst mogelijke flauwekul bevat. Het is zinloos - maar wel grappig - om die door de computerstem te laten declameren. Een fax ontvangen is me meer waard: ik krijg er zelden één en de service van XOIP bespaart me een flinke investering. Voor ander gebruikers zal die verhouding weer anders zijn, en zo is het lastig goede tarieven vast te stellen. Tot die tarieven er zijn kan er in ieder geval volop gratis geëxperimenteerd worden.
|
NRC Webpagina's 12 maart 2001
|
Bovenkant pagina |
|